In Summa Innovation: Premier league of nerds

‘Onze afdeling Innovation bestaat uit rocket scientists. We noemen ze wel eens onze premier league of nerds. Toen we laatst voor het 20-jarig jubileum van In Summa een reisje maakten, bleven ze op de luchthaven - tot het moment van boarden - fanatiek bezig met een simulatie.’


Uitgave: Jan-Febr 2019
Thema’s: Software Hightech Innovatie Metaalbranche

Anton van Daal (50), directeur/eigenaar van In Summa vertelt bijna als een trotse vader over zijn personeel. De software die In Summa levert aan ondernemers in de maakindustrie, is dan ook het meest innovatieve neusje van de zalm. De bescheiden Ian Thomas (53) van marketing is resoluut als het over hun product gaat. Ian: ‘Met de MSCsoftware die wij als enige in de Benelux mogen verkopen, kunnen we testen, opsporen, reduceren en veranderen. Daarin zijn we uniek en zonder twijfel de allerbeste. En tegenwoordig beschikbaar voor engineering in het mkb.’ Anton: ‘Branches als de automotive en metaalindustrie maken al dankbaar gebruik van de simulatie-software. Omdat je producten niet live hoeft te testen is het kostenbesparend voor wat betreft materiaal, mankracht en tijd. En milieuvriendelijk. Bijvoorbeeld: een nieuw type vrachtwagen moet een groot aantal km’s rijden voordat het een licentie krijgt. Door het rijgedrag te simuleren, wordt dat enorm gereduceerd.’

Tijdrovend
‘Voor nieuwe producten en materialen is vaak een certificaat vereist dat garandeert dat iets een bepaalde levensduur zal hebben’, verduidelijkt Ian. ‘In sommige gevallen kan zo’n certificaat alleen verkregen worden na toepassing van een simulatie. Bovendien hechten veel fabrikanten groot belang aan componenten die door onze software gecertificeerd zijn. Wanneer je de MSC integreert in je CAE-afdeling, worden certificeringsprocessen onderdeel van het geheel en geen duur en tijdrovend ‘achterafje’.’

Windmolens
De heren laten een filmpje zien van windmolens die op zee geplaatst worden. Anton: ‘De palen van die molens zijn 260 meter hoog en loodzwaar. Door hun zwaarte vervormen ze tijdens het transport. Daardoor moesten in het verleden bij het plaatsen, de verschillende onderdelen stukje bij beetje bijgeschaafd worden tot alles weer paste. Een duur en risicovol gebeuren. Wanneer we een MSC-simulatie uitvoeren worden de waardes van materiaal, omgeving, weersomstandigheden enzovoorts ingevoerd en het totale proces nagebootst. Het gevolg is een exacte berekening van de benodigde afmetingen en materialen, zodat na transport alles klopt.’

Andersom
Ian: ‘Andersom kan ook. Je product functioneert niet optimaal maar je kunt het mankement niet vinden. Onze software traceert de fout en je weet hoe je het probleem kunt oplossen.’ Niet iedereen is een whizzkid. Wanneer je een MSC-pakket aanschaft, moet je ook nog weten hoe het werkt. Ian: ‘We luisteren naar de vraag van onze klanten en stellen dan een duidelijk traject voor. We kunnen hun engineers trainen om te werken met dit systeem maar bieden ook een fullservice pakket, waarin we alles uit handen nemen en hen de uiteindelijke oplossing aanreiken.’

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's