Knook Breda: Opgegroeid tussen auto's

Renata Knook, directeur van Knook Breda, is net terug van een zakenreis door China. Daar maakte ze kennis met de nieuwste technologieën en ontwikkelingen binnen de automotive sector. Ook de vooruitstrevende Chinese mentaliteit en de kijk op deze sector vond ze interessant. ‘Van zo’n reis krijg ik energie.’


Uitgave: Juli-Aug 2018
Thema’s: Dealerbedrijf Autobedrijf

Sinds 2003 staat Renata aan het roer van Knook Breda, Jaguar en Land Rover dealer. Ze nam de zaak over van haar vader. Hoewel ze wel altijd haar eigen bedrijf wilde runnen, was het niet per se de bedoeling dat ze in zijn voetsporen zou treden. ‘Na mijn studie accountancy heb ik voor een paar bedrijven gewerkt. Toen ik tussen twee banen zat, vroeg mijn vader of ik niet voor hem wilde werken. Jaren later gingen we het eens over zijn opvolging hebben. We hebben beiden een andere manier van leidinggeven. Hij liet mensen doen wat ze moesten doen, ik ben meer van de doelstellingen en verantwoordelijkheden. Dat is voor mij ook een leerproces geweest.’

Rechterhand
Vestigingsmanager Alexander Dekker is de rechterhand van Renata. ‘Alexander doet alle operationele zaken’, vertelt Renata. ‘Hij stuurt de vestiging aan. Onze visie vertaalt hij naar de organisatie. Dat kan hij heel goed. Dat geeft mij de gelegenheid om me verder te ontwikkelen op het gebied van automotive. Daarom ben ik bijvoorbeeld bestuurslid geworden bij de BOVAG.’ Had Renata als meisje al iets met auto’s? ‘Natuurlijk. Ik ben opgegroeid tussen de auto’s. Maar ik ben niet echt een autofreak. Mijn hart gaat vooral sneller kloppen van Land Rover en Jaguar, maar ik ben niet heel erg technisch. Dat was mijn vader ook niet trouwens. Hij kwam uit een boerengezin met veertien kinderen. Hij had liever de boerderij overgenomen, maar die ging naar zijn oudere broer.’

Spreekbeurt
Alexander Dekker was als kind al een grote autofanaat. ‘Ik had allemaal autoposters op mijn kamer hangen. Ik herinner me dat ik eens een spreekbeurt moest houden. Die ging natuurlijk over auto’s. Hij moest vijf minuten duren, maar na vijftig minuten zei de leraar: ‘Nu weten we het wel.’ In 1994 ben ik hier begonnen. Land Rover en Jaguar zijn merken die in je hart gaan zitten. Ik zou mezelf ook geen ‘autofreak’ noemen. Ik lees lang niet alle magazines die over auto’s verschijnen.’

Lof
Het product van Knook is niet alleen mooi, de manier waarop het tot stand komt verdient ook lof. Niet voor niets werd het Britse productiebedrijf in 2013 uitgeroepen tot Responsible Business of the Year. Een van de redenen daarvoor is dat het dak van de fabriek in Wolverhampton is uitgerust met 21.000 zonnepanelen. Samen wekken zij 30 procent van de energiebehoefte van de fabriek op. In Breda viel onlangs het MVO certificaat op de deurmat. Het geeft aan dat duurzaamheid op de agenda staat bij Knook. Dat houdt niet op bij het apart inzamelen van de plastic bekertjes, er is ook aandacht voor duurzaam werken. Dit komt terug in alle processen en overlegstructuren binnen het bedrijf. Daarnaast is Knook ook een erkend leerbedrijf. ‘De persoonlijke groei van onze medewerkers vinden we erg belangrijk. Kansen bieden om te leren, persoonlijke aandacht en vertrouwen staan centraal. Wij hebben een hechte band met onze medewerkers’, zeggen Renata en Alexander.

Veel belangstelling
Op 5 juli wordt een nieuwe stap richting een duurzame wereld gezet. Dan wordt namelijk de I-PACE geïntroduceerd, de eerste elektrische auto van Jaguar. De four-wheel drive heeft een vermogen van 400 pk, een actieradius van 480 kilometer en hij gaat van nul naar honderd in 4,8 seconden. Er is nu al veel belangstelling voor. Alexander: ‘Veel mensen hebben hem besteld zonder dat ze hem gezien hebben. Vanwege zijn uiterlijk, de afwerking en de prestaties kan deze auto als eerste concurreren met de Tesla. Bovendien valt de I -PACE dit jaar nog onder de 4 procent-bijtellingsregel. Als je hem voor het einde van het jaar registreert, betaal je de komende vijf jaar 4 procent bijtelling. Vanaf volgend jaar is dat 4 procent over de eerste 50.000 euro en 21 procent over het restant.’

Betaalbaar
Alexander verwacht dat elektrisch rijden de komende jaren betaalbaar gaat worden voor de gewone consument. ‘De accu is nu nog het duurste. Die wordt elk jaar zo’n 20 procent goedkoper. Volgens de BOVAG is 75 procent van de auto’s die in 2030 wordt verkocht, elektrisch. De meeste auto’s rijden dan nog wel op brandstof. Het duurt natuurlijk even voordat die brandstofauto’s zijn afgeschreven. En van elk model auto dat we verkopen, is er in 2022 een variant met elektrifi catie beschikbaar, deels of volledig.’ Het bedrijf valt eigenlijk nauwelijks meer te vergelijken met die beginjaren. Hoe kijkt de vader van Renata naar de manier waarop zij de zaak runt? ‘Hij heeft me altijd alle vertrouwen gegeven. Hij weet dat wij het op een andere manier doen, maar hij is gewoon hartstikke trots.’

Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's