Payper: Reteserieus maar onwijs gaaf

Bij de balie van Payper wordt meteen duidelijk dat dit een eigenzinnig bedrijf is. ‘Reteserieus maar onwijs gaaf’ luidt de kreet op de achterwand. Het blijkt de interne slogan van Payper. Key accountmanager Dennis van Hilten: ‘Ons werk draait natuurlijk om salarissen. Dat is serieus en belang-rijk, maar we doen dat wel altijd op een menselijke manier.’


Uitgave: Juli-Aug 2019
Thema’s: E-commerce Automatisering HRM Personeel & Organisatie Payroll

Als payroll-bedrijf neemt Payper de personele administratie, hr-taken en werkgeverrisico’s over van andere bedrijven. Deze diensten brengt Payper onder in het platform PayperOne. Hier kunnen klanten en werknemers onder meer nakijken of het salaris al is gestort en hoe de cao is ingericht. De afdeling hr houdt zo tijd over om zich te richten op zaken als goed werkgeverschap

Robots
Marketeer Ronnie van Dijk: ‘Ondernemers denken vaak dat payroll alleen maar geld kost, maar je kunt er juist meerwaarde mee creëren. We hebben veel klanten in de logistiek en e-commerce, interessante branches die continu innoveren met bijvoorbeeld robots en drones. Op het personeelsvlak wordt juist nog gewerkt met lijsten en briefjes. Ook op hr-gebied moet je je voorbereiden op de toekomst.’

14.000 vacatures
‘Goed werkgeverschap gaat over weten wat er op de werkvloer speelt’, vertelt Dennis. ‘De 24-uurseconomie heeft de logistieke arbeidsmarkt onder druk gezet. De regio Brabant heeft momenteel 14.000 vacatures. Zorg je niet goed voor je personeel dan hebben ze zo een nieuwe baan. Uit onderzoek blijkt dat logistiek medewerkers het salaris het belangrijkst vinden. Op twee staat de werksfeer. Ben je een goede werkgever, dan lopen ze niet weg. Bovendien maken ze reclame voor jou. Wij hebben daar de tools voor.’

Menselijk
Ronnie: ‘Payper kijkt liever naar de menselijke kant dan naar de kostenkant. Een van onze logistieke klanten wilde een bedrijf overnemen. Daar zou dertig man personeel met een vast contract meekomen. Dat vonden ze een te groot risico. We hebben toen bekeken of we die mensen konden herplaatsen, als dat nodig zou zijn. Binnen ons netwerk zagen we volop mogelijkheden. Daar-om hebben we die dertig man op onze loonlijst gezet. Zo kon onze klant verder groeien en zat het personeel niet in spanning.’

Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's