Knook Breda: Wij blijven doorpakken

In deze tijd nieuwe paden betreden, getuigt van een hoop lef. Maar wat wil je met een team dat ondanks corona geen moment heeft geaarzeld om naar het werk te komen? ‘Ik kan inderdaad al ruim tien jaar rekenen op een vast aantal mensen’, zegt Renata Knook (47). ‘En omdat je het echt sámen doet, durf je kansen te grijpen en vernieuwend te zijn.’ Corona of niet, Jaguar Land Rover Knook staat nooit stil.


Uitgave: Juli-Aug 2020
Thema’s: Automotive Teambuilding Duurzaam ondernemen Verkooptechnieken

En dat blijkt wel, want de zaken gaan goed, ondanks dat de auto-industrie door corona alom een flinke knauw heeft gekregen. Natuurlijk was het ook voor Knook even schrikken, toen het bericht van Covid-19 op bedrijventerrein Steenakker binnenkwam. ‘Op zo’n moment gaat er even van alles door je heen, ook als ondernemer’, zegt Renata. ‘Je overziet in dat stadium nog niet wat het betekent en wat de gevolgen zijn. Dat was best zorgelijk. Je moet door alle maatregelen je doelstellingen bijstellen, evenals je budget. April was voor ons duidelijk een slechte maand, er kwamen veel minder inkomsten binnen. Maar een slechte maand betekent niet perse een slecht jaar. Zeker niet als je wat vet op de botten hebt.’ Ondanks de dip in april, draaide Knook in mei alweer op 80%. Volgens de directeur/eigenaar heeft dit niet alleen te maken met de premium selectie aan automerken die Knook voert, maar komt dit ook door het type klanten dat zich niet zomaar door corona laat wegblazen. ‘Onze klanten zijn echte liefhebbers’, vult Renata aan. ‘Zij volgen de modellen op de voet.’ Het duurde niet lang of bij Knook, die haar omzet dus weer snel zag stijgen, voerde vertrouwen in de toekomst al snel de boventoon.

Pareltjes
Dat deed het ook toen het recentelijk met een nieuwe tak van sport kwam: Knook Select, gericht op de verkoop van inruilauto’s die op de zaak binnenkomen. Niet zomaar auto’s, maar de ‘krenten uit de pap’. ‘Klopt, we krijgen regelmatig hele mooie auto’s binnen van klanten die bijvoorbeeld hun oog op een nieuwer model hebben laten vallen’, legt Renata uit. ‘Dat zijn nog steeds pareltjes, zeer de moeite waard. Meestal gaan die direct door naar de handel en zie je ze niet meer terug, maar wij dachten: die kunnen we toch ook zelf verkopen?’ Knook greep de kans en zette deze uitbreiding drie deuren verder op poten. Vorig jaar zomer werd daar al mee begonnen, maar sinds begin dit jaar zit er ook echt een verkoper op. De verkoop gaat goed. ‘Het is een leuke manier om meer inkomsten binnen te halen, maar ook een geweldige mogelijkheid om onafhankelijk te zijn’, ervaart de dealer van Landrover en Jaguar. ‘Onafhankelijkheid schenkt vrijheid. Je kunt zelf bepalen hoe je je onderneming neerzet en je eigen stempel drukken.’ Deze uitbreiding is niet het enige op het vlak van vernieuwing. Ook duurzaam ondernemen staat bij Knook nog steeds hoog op de agenda, een prioriteit waar ondanks de huidige omstandigheden niet van afgeweken wordt. Zo wordt de digitalisering op kantoor verder doorgevoerd voor een zo papiervrij mogelijke werkomgeving en komen er energiezuinige zonnepanelen op het dak. Renata: 'Voor elke ondernemer zijn dit spannende tijden, want niemand weet wat de invloed van deze crisis op lange termijn is. Maar dat is voor ons nog geen reden om ons terug te trekken, wij blijven doorpakken.'

Commitment
En dat doorpakken doet Knook als geen ander, mede dankzij een ijzersterk team van in totaal zesentwintig mensen met Renata aan het roer. En, hoe veelzeggend, ondanks de bedreiging van Covid-19 toonde de club zich vanaf het allereerste begin van de crisis loyaal. ‘Ik hoorde van een ondernemer dat zijn mensen eerst niet naar het werk wilden komen. Bij ons bleef niemand weg, nog geen dág. Iedereen kwam gewoon opdagen.’ Renata legt uit dat haar team zich kenmerkt door een grote betrokkenheid richting het bedrijf en haar klanten. En dat de basis van deze loyaliteit zeker niet alleen voortvloeit uit een goed salaris. ‘Het is commitment kweken wat ik doe’, verheldert ze. ‘Knook is een redelijk klein bedrijf in de branche. Klein gebleven door groot te denken. We zijn heel hecht met elkaar. Ik geef mijn mensen verantwoordelijkheid, laat veel aan ze over. Verder ben ik vrij toegankelijk, mijn deur staat letterlijk open.’ Renata zorgt er ook voor dat het onderlinge contact tussen haar medewerkers goed is. Daarom wordt er elke drie maanden een bedrijfsuitje georganiseerd en gaat er geen dag voorbij zonder dat het team even bijeen komt om opgedane ervaringen door te nemen. Liefde voor de twee Britse automerken is wat hen bindt en waar hun bloed sneller van gaat stromen. Die verbondenheid maakt Knook krachtig.

< Alle thema's