‘We hebben GVT Transport & Logistics eind vorig jaar verkocht aan ID Logistics’, begint eigenaar en directeur Wil Versteijnen. ‘Dat is een Franse onderneming die op logistiek vlak onze partner blijft.’ De reden? Distributie en warehousing GVT en BTT intermodaal containervervoer stonden als een huis, maar het was tijd om vooruit te kijken in het belang van ‘the next generation’ enerzijds en anderzijds wegens schaalvergroting in beide markten. ‘We brengen alle bedrijven die actief zijn in containerlogistiek onder op Loven en bouwen de verticale organisatie uit met o.a. een eigen HR- en IT afdeling’, gaat Wil verder. ‘Wat the next generation betreft, staat er nu een driekoppige directie aan het roer en is hiermee ook de opvolging voor het bedrijf verzekerd.’
Werkmaatschappijen
BTT Multimodal Group richt zich op container logistiek en intermodaal vervoer en herbergt ruim 13 dochterbedrijven met elk hun eigen discipline. Volgend jaar bestaat BTT 25 jaar. Ze heeft 260 medewerkers in dienst. Waar in de volksmond steeds werd gesproken over GVT Group of Logistics, is dat voortaan BTT Multimodal Group. Elke aangesloten werkmaatschappij kent haar eigen discipline op het gebied van spoor, binnenvaart en trucking.
West-Brabant Corridor
Begin volgend jaar opent BTT haar intermodal terminal in het West-Brabantse Bergen op Zoom. ‘Die regio is erg interessant voor ons’, zegt Remon, nu elf jaar werkzaam in het bedrijf. ‘Bergen op Zoom sluit perfect aan op de West Brabant Corridor (WBC). Het voordeel is dat we alle expediteurs en rederijen in Rotterdam al kennen en bekend staan om onze betrouwbaarheid, flexibiliteit en het leveren op vaste tijden.’ Wil vult aan: ‘De containerlogistiek is sterk aan het veranderen. Toen ik 25 jaar geleden hier begon op de kade, was de vrachtwagen onze grootste concurrent. Niemand had nog van intermodaal vervoer gehoord. Vervoer ging standaard over de weg. Containers werden gelost in Brabant en alles ging centraal terug naar de haven. Intussen is de containerlogistiek van Rotterdam-stad verplaatst naar de Maasvlakte met een schaalvergroting van vier keer zoveel volume als voorheen. De concentratie en piekbelasting is gigantisch. Ik vergelijk het altijd met een voetbalstadion waar 50.000 man in moeten: het duurt lang voordat het vol is, maar het is leeg binnen een kwartier. Je moet die pieken managen. Trouwens, de termen stikstof en duurzaamheid hoorde je destijds niet. Intussen is duidelijk dat we allemaal zorg moeten dragen voor onze footprint.’
Trimodale terminal
Steeds meer multinationals kiezen voor intermodaal vervoer. Vergeet niet dat mede dankzij BTT om die reden een groot aantal Europese distributiecentra van toonaangevende elektronicamerken zich in Tilburg gevestigd hebben. Gunstige infrastructuur en ontsluiting zijn tegenwoordig een prioriteit. Vanuit deze gedachte ziet BTT Multimodal Group volop kansen in regionale terminals. Naast de terminal in Bergen op Zoom komt er ook een terminal in Tilburg waar spoor, binnenvaart en weg samenkomen, een zogeheten trimodale terminal waarvan de oplevering gepland staat voor 2024. ‘Ook daarin werken we samen met de WBC, waarvan we ook aandeelhouder zijn’, licht Jordy toe, tien jaar in dienst. ‘Zo kunnen we heel Brabant bedienen met fixed windows vanuit Rotterdam, een betrouwbare busdienst met schepen en treinen, én ontsluiten we tegelijkertijd het achterland.’ Het combineren van import en export bij containerladingen wordt een aantrekkelijke optie. Ook in samenwerking met de bestaande terminal in Polen op de route naar de terminal in het Chinese Chengdu, voorzien van een China warehouse. Een lading kan variëren van kan één pallet tot een full container.
Granen uit Oekraïne
BTT, met eigen schepen en treinen, heeft alles in huis. Ook als het gaat om douane op terminals en loodsen. ‘Totaal onafhankelijk, daar houden we van’, reageert de Tilburgse topondernemer. Trots laat hij een foto zien van containers met daarop de nieuwe naam BTT Multimodal Group. Gisteren zaten de drie nog met Oekraïners aan tafel. De bedoeling is dat containertreinen vanaf Oekraïne bij de Poolse grens met granen worden geladen en via het smalspoor aldaar (voorheen via Odessa en de Zwarte zee, maar die is afgesloten) Tilburg bereiken om vervolgens per grote schepen naar regionale fabrieken in Brabant te gaan. ‘Er is veel geïnvesteerd in het wegennet’, aldus Wil. ‘Maar je moet ook investeren in spoor en water om de slag naar verduurzaming te maken. We kunnen met z’n allen naar de boeren blijven wijzen, maar ook hand in eigen boezem steken.’ De eerste proeftrein reed drie weken geleden. Met succes. Naar verwachting wordt dit een wekelijkse rit.
Van vader op zoons
Zo gaat dat bij de Versteijnens. Zaaien en oogsten. Bouwen en uitrollen. Jordy en Remon leren vooral van hun vader om te ondernemen met lef en ervaren dagelijks het voordeel van een familiebedrijf. ‘We hoeven niemand om toestemming te vragen’, zeggen de zoons. ‘Als we ergens in geloven, voeren we het uit.’
Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Bram Delmee