Innovend: Het einde is nog lang niet in zicht

‘Ik begon met selfservice-kiosken’, zegt Sander Sciarone (50). ‘Tot Samsonite op ons pad kwam.’ Frans Vermunt (40): ‘Zij wilden een andere oplossing voor de verkoop van hun reisaccessoires op luchthavens.’


Uitgave: Juli-Augustus 2022
Thema’s: Ondernemen met visie Automatisering Maakindustrie Made in Brabant Machines

Innovend greep de kans. Het nam de oude snackmachine ter inspiratie, knoopte er een groot scherm aan en voorzag dat van een pin terminal. De volautomatische uitgiftekast werd geboren. ‘Samsonite was verrast’, weten beiden nog. ‘Bouw er maar twee, zeiden ze erachteraan.’ Samsonite was Innovend’s eerste grote klant. De uitgiftekasten kwamen op Brussel Airport te staan en ze gaan nog steeds als een speer. Acht jaar lang stond Innovend met haar vendingmachines naast Samsonite op de duty free beurs in Cannes waar het in contact kwam met o.a. Clarins (met nu uitgiftekasten op New York Airport) en Renault. Het balletje begon te rollen…

Streekproducten

Innovend werd opgericht in 2014 en heeft 22 medewerkers. Ze maakt slimme onbemande inname- en uitgifte oplossingen voor o.a. luchthavens, de agrarische sector, fashion, catering en farmacie. ‘Wij kopen de machines in en ontwikkelen en bouwen zelf machines zoals lockers en kopen andere machines erbij en sturen die allemaal vanuit onze eigen software aan’, zegt Frans, technisch directeur. ‘Onze toepassingen zijn altijd branchegerelateerd. De vendingmachine voor de medische branche kent bijvoorbeeld een receptenscanner en voor een Samsonite koffer moet de consument een creditcard betaling kunnen doen. Elke branche vereist zijn eigen technische oplossingen.’ Innovend mag dan een van de eerste zijn in de markt, maar die markt is groeiende. Ook andere ondernemers zien kansen. Toch vrezen de ondernemers geen concurrentie. ‘We bieden een brede scope aan oplossingen’, merkt Sander op, commercieel directeur. ‘Zelf hard- en software maken geeft veel flexibiliteit. De software maken we in Oud-Gastel en de hardware eerst alleen in Italië, maar sinds dit jaar ook in Nederland.’ Onlangs draaide de eerste nul-serie van designvolle en efficiënte lockers, gekoeld en niet gekoeld. Bestemd voor catering, maaltijden en losse voedingsproducten. Zeer recentelijk bouwde Innovend in Steenbergen een onbemand benzinepompstation om tot een onbemande shoplocatie waaruit zeven boeren binnen een straal van twintig kilometer hun producten direct aan de consument verkopen. Je kan er met een handomdraai verse streekproducten – waaronder groenten en fruit, sappen en eieren – uit de muur trekken. Wat heet: de glazen kastjes springen vanzelf open.

Chiptekort en staalprijzen

Het beheren en managen van ‘automatieken’ zoals de Belgen de vendingmachines noemen, is op afstand mogelijk geworden met slechts een klein SD kaartje van 8 GB. Ook de functionaliteit is vele malen breder. Eén vakje kan vier functies hebben en de toepassingen zijn oneindig. Helaas moeten ook Sander en Frans dealen met het chiptekort en de inflatie van staalprijzen, maar daar lieten ze zich niet door ontmoedigen. Uitgedaagd door dit probleem is het duo anders gaan denken. ‘In plaats van een kast te bouwen en die te verkopen, leggen we de focus nu op het inzetten van de kast en geld blijven verdienen op het gebruik ervan’, legt Sander uit die veel sales- en marketingervaring heeft. ‘Je wil immers niet steeds die druk op verkoop hebben. We passen steeds meer de vending as a service-benadering toe.’

We rollen steeds meer uit

‘Als je ervoor kiest om een bepaalde branche in te gaan, moet je er voor open blijven staan om dingen door te ontwikkelen’, merkt Frans op, van huis uit systeembeheerder. ‘Zo is houdbaarheid bijvoorbeeld heel belangrijk als het om voedsel gaat. Je moet de temperatuur kunnen waarborgen.’ Het einde van innovatieve technieken is nog lang niet in zicht. Innovend bracht met succes de uitgifte met systemen en lockertjes op de markt en is nu weer bezig met weegschalen. Daarmee kunnen producten in lockers worden gewogen waardoor de verkoop is gebaseerd op gewicht en niet op de hoeveelheid stuks. ‘We rollen steeds meer uit’, gaat Frans verder. ‘Door het modulair te maken, kun je het overal inpassen. Richting product én wijze van betaling.’

De grootste van Europa

Het bedrijf dat de afgelopen twee jaar een enorme groei doormaakte, herbergt een duidelijke ambitie. Over acht jaar wil het de grootste smart vending operator van Europa zijn en bekend staan om de oplossingen van inname- en uitgiftekasten van morgen. ‘Daar werken we elke dag aan’, blikken de eigenaren enthousiast vooruit. ‘We hebben er alle vertrouwen in, want het platform van waaruit we snel kunnen excelleren, staat er al. In het begin maakten we heel veel tailormade oplossingen die we vervolgens hebben gestandaardiseerd. Toch is het ons gelukt om de mix ervan te behouden. Hierdoor kunnen we vele smaakjes maken. Nu mag het gas erop.’

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema 

< Alle thema's