CapitalatWork: Geen supermarkt, maar een boetiek

‘Als ze op reis gaan, herkennen onze klanten veel van de bedrijven waarin we voor hen beleggen. Van het online boeken van een reis (Expedia), het gebruik van luchthavens en autosnelwegen (concessies van Vinci), het winkelen bij een taxfreeshop (Dufry), het gebruik van hun smartphone (Apple en Google), het biertje ter ontspanning (AB Inbev) tot en met de vliegreis in een comfortabele Boeing.’


Uitgave: Maart-April 2019
Thema’s: Beleggen Beleggingsadvies Beleggingsmethodologie Beursgang Beurskoers Adviesbureau

Steven Faber van CapitalatWork is aan het woord. Als managing director geeft hij leiding aan de Nederlandse tak van deze gespecialiseerde vermogensbeheerder met zes kantoren in België, Nederland en Luxemburg. Hij werkt het liefst met zelfstandige, ondernemende mensen. ‘We zijn het eens over de stip op de horizon. We gaan voor groei en kijken allemaal omhoog. In onze weg daar naartoe stappen we over kleine tegenslagen heen. Hoe mooi is het om zo’n team te mogen sturen? Of eigenlijk stuur ik niet, ik zorg dat we op hetzelfde pad blijven lopen.’ Zijn collega Maurits Berendschot vertelt: ‘CapitalatWork groeit al jaren en beheert inmiddels circa 7,5 miljard euro. We blijven inzetten op groei door te investeren in mensen, kantoren en IT. Hier werken mensen met trots en passie. Onze klanten zien dat ook, we stralen dat uit. Ik vind het mooi om oprecht trots te kunnen zijn op collega’s, de organisatie en onze klanten.’

Goede kwaliteit
Maurits is als senior portfoliomanager verantwoordelijk voor het beheer van de beleggingsportefeuilles van alle Nederlandse klanten en het mede-ontwikkelen van het beleggingsbeleid. ‘Ik vind het prettig dat ik me hier volledig kan focussen op vermogensbeheer.’  Hij legt uit waarom hij CapitalatWork ziet als een boetiek en grootbanken als supermarkten. ‘We hebben niet de ambitie om een breed assortiment te leveren, maar focussen op waar we goed in zijn: vermogensbeheer op basis van eigen analyses. We zetten het vermogen van onze klanten aan het werk door direct te beleggen in ondernemingen van goede kwaliteit. De supermarkten, oftewel grootbanken gaan door processen van digitalisering steeds meer over tot standaardisatie.’

Sterke balans
De naam CapitalatWork verwijst naar de beleggingsfilosofie die ze hanteren. Maurits: ‘Naar het voorbeeld van de gerenommeerde economen Benjamin Graham (1894-1976) en Warren Buffet (1930) is onze beleggingsfilosofie gebaseerd op het zoeken naar waarde, ook wel value investing genoemd. Waar de grootbanken hun research hebben uitbesteed, beschikken we over eigen analisten die de bedrijven waarin we beleggen door en door kennen.’ Steven vult aan: ‘We beleggen uitsluitend in ondernemingen met een hoge vrije kasstroom, een sterke balans en een duurzaam concurrentievoordeel. Daarbij richten we ons op ondernemingen die op de beurs worden verhandeld tegen een aanzienlijk lagere prijs dan de intrinsieke waarde. Hiervoor geldt: ‘price is what you pay, value is what you get’. Ons doel is om op lange termijn te profiteren van de verwachte opwaardering. Dat vergt geduld en standvastigheid. We laten ons daarbij niet leiden door sentimenten op de beurs.’ Steven: ‘Een spaarrekening levert in ieder geval niets op. Vermogen op de bank verliest in een jaar al 3 procent van zijn waarde door de inflatie en de belasting die je erover betaalt. Dit effect wordt door veel mensen onderschat.’

Ontspannen met yoga
Verbinding maken met klanten is voor deze vermogensbeheerders noodzakelijk. Steven: ‘Daarom werken hier mensen die beschikken over een flinke dosis soft skills. Die vaardigheden zijn noodzakelijk om de intrinsieke behoeften en drijfveren van onze klanten te achterhalen. Het geeft mijn vak een extra dimensie als ik die oprechte verbinding kan maken.’ Maurits vult aan: ‘Daarnaast gaat het erom dat je complexe materie op een duidelijke en heldere wijze aan de klant kunt overbrengen. Omdat iedere klant verschillend is vereist dat de nodige mensenkennis en stijlflexibiliteit. Maar onze gesprekken gaan verder dan alleen beleggen. We praten bijvoorbeeld ook over de passies van onze klanten.’ Ontspanningsmomenten buiten het werk spelen een erg belangrijke rol in het kunnen maken van verbinding. Steven legt uit: ‘Iedereen heeft het nodig om even uit de dagelijkse hectiek te stappen en te ontspannen. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers dat ook doen. Voor mij is dat yoga, voor een ander  het bespelen van een muziekinstrument, mountainbiken, golfen of een inspirerende stedentrip.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's