Jaguar Land Rover Knook Breda: Dat wordt echt wel een dingetje

Christian van den Brekel en Jeroen Flipsen wisten allebei van hun hobby hun beroep te maken. Vol passie vertellen ze over de nieuwste ontwikkelingen bij Jaguar Land Rover Knook Breda.


Uitgave: Maart-April 2019
Thema’s: Autobedrijf Dealerbedrijf

Christian van den Brekel is autoliefhebber in hart en nieren. Anderhalf jaar geleden begon hij bij Knook als productspecialist. ‘In die periode heb ik ontzettend veel geleerd over het bedrijf én over de Jaguars en Land Rovers.’ Vanaf 1 maart is het tijd voor een nieuwe stap. Dan gaat hij op pad als accountmanager binnen de zakelijke markt. Ook collega Jeroen Flipsen, salesmanager bij Knook, wist van zijn hobby zijn beroep te maken. Hij studeerde aan de IVA en werkte op zaterdag bij Knook. Na zijn afstuderen werd hij autoverkoper, een beroep dat hem eigenlijk nooit had aangesproken. Jeroen: ‘Ik vond autoverkopers altijd zo pusherig. Bij Knook proberen we niet zomaar een auto aan te smeren. We gaan echt een relatie aan met onze klanten.’ Christian vult aan: ‘Mensen die hier een auto kopen, zijn kind aan huis. Ze komen regelmatig langs om een praatje te maken. De meesten weten beter hoe de koffiemachine werkt dan ik.’

Loyaal
De komende periode gaat Christian op pad om de zakelijke markt te interesseren voor de merken van Knook: Jaguar en Land Rover. Dat betekent dat hij minder in de showroom te vinden is. Deze proactieve rol valt onder de noemer Fleet & Business. Christian: ‘Mensen denken ten onrechte dat onze merken niet binnen hun mogelijkheden voor lease liggen. Maar we hebben scherpe tarieven en een sterk, onderscheidend productgamma.’ ‘Je raakt ontzettend snel besmet met Land Rover en Jaguar’, weet Jeroen. ‘Land Rover-rijders zeggen ook altijd dat ze groen bloed hebben. Deze merken gaan over emotie, kwaliteit en gezelligheid. Onze klanten zijn erg loyaal. Op onze beurt proberen wij het hen zo makkelijk mogelijk te maken.’

Leuke dingen
Aan het aanbod zal het in ieder geval niet liggen. En de komende periode gaan er een hoop leuke dingen gebeuren. Zo staat op 21 maart het nieuwste model van de Range Rover Evoque in de showroom. De Evoque was de afgelopen jaren een enorm succes voor Land Rover. Christian: ‘Het is een handzame Range Rover, meer een coupé. Het infotainmentsysteem beschikt over de laatste nieuwe vooruitstrevende technologieën. Alle knopjes zijn opgenomen in twee gebruiksvriendelijke touchscreens. Deze werden in 2017 voor het eerst geïntroduceerd in de Range Rover Velar. De cockpit is ontzettend mooi vormgegeven. Je kunt de nieuwe Evoque tot in detail personaliseren. En hij is van alle gemakken voorzien. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor adaptieve cruise control met stuurassistentie, stoelkoeling én massagestoelen. De nieuwe Evoque komt ook in een hybride model.’

Ongelooflijk
Jeroen vult aan: ‘Voor de zakelijke markt is de Jaguar I-PACE ook interessant. Deze volledig elektrische Jaguar is vorig jaar eïntroduceerd. In Nederland is toen het ongelooflijke aantal van 3.500 stuks verkocht. Elektrisch rijden wordt natuurlijk steeds gemakkelijker. In  Nederland en de rest van Europa vind je een groeiend aantal laadpunten. In Nederland zijn er al 45.000. Verder zijn er veel hulpmiddelen waarmee je van elektrisch rijden een tweede natuur kunt maken. De app van de I-PACE vertelt wanneer je moet opladen en hoe je het energieverbruik kunt verminderen door je rijgedrag aan te passen.’

Verborgen
Kortom, genoeg om enthousiast over te worden. Maar de harten van Christian en Jeroen gaan nog sneller kloppen als het gaat over de release van de nieuwe Land Rover Defender. ‘Er is nog niet veel over bekend’, zegt Christian. ‘Het enige wat wij weten is dat hij begin 2020 in onze showroom staat. De voorganger van deze robuuste 4x4 wordt niet meer geproduceerd sinds 2016. Dat wordt echt wel een dingetje. Ik speur het internet af naar meer informatie, maar het wordt allemaal zorgvuldig verborgen gehouden. Ik verwacht dat we een maand voor de introductie meer weten. Als Defender-fan kijk ik er zelf ook erg naar uit. Als het even kan, ga ik straks natuurlijk in een Defender naar potentiële klanten.’

Snelheidsboete
Christian vervolgt lachend: ‘In de anderhalf jaar dat ik hier werk, heb ik al in een hoop mooie auto’s mogen rijden. De snelste en meest comfortabele exemplaren. Maar ik kreeg nog nooit een snelheidsboete. Op een keer na. We gingen naar een evenement met de Land Rover Series IIA uit 1964. Dat is bijna een museumstuk en zo ongeveer de traagste auto die we hebben. Uitgerekend met deze auto overschreed ik de maximum snelheid. Mijn excuus is dat de meter de snelheid in mijlen aangaf. Ik moest dus een beetje gokken. Het kostte ons twintig euro per persoon, maar achteraf konden we er hard om lachen.’

Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's