D&F Techniek: Van vader leerden we om door te pakken

Broer en zus gaan uitstekend door één deur op Haansberg. Nou ja, soms even niet maar dat hoort erbij. ‘Dat we met elkaar op de vuist gingen gebeurde voor het laatst toen we nog kinderen waren,’ lachen Ben (57) en Inge (52) van Heemst van D&F Techniek. ‘We lijken veel op elkaar. Alle twee behoorlijk nuchter en met beide benen op de grond.’


Uitgave: Mrt-Apr 2024
Thema’s: Jubileum Familiebedrijf Cultuur Personeel & Organisatie Producties Installatiebedrijf

‘Je kunt je druk maken maar niet tot in het oneindige,’ gaan de eigenaren verder. ‘Liever behouden we de focus, ook als dingen even tegenvallen. Onze vader zei bij een tegenvaller of mislukking altijd: dat was een dure cursus en nu weer verder. Zo doen wij het ook.’

Vader en zoon

D&F Techniek staat voor Droog en Filter Techniek en werd 30 jaar geleden door vader Gerrit van Heemst en zoon Ben opgericht. Zus Inge kwam er drie jaar later bij. In 2004 namen broer en zus de aandelen over. Het bedrijf is gespecialiseerd in atmosferische- en persluchtbehandelingen voor installaties, productieprocessen en -ruimtes. D&F Techniek biedt vier takken van sport: Adsorbenten, Spareparts voor brouwerijen, Atmosferische luchtbehandeling, en Service en onderhoud van alle installaties. Klanten komen o.a. uit de farmaceutische- en voedingsmiddelenindustrie.

Appelflappen

‘Afkloppen, maar zakelijk hebben we in onze geschiedenis vrijwel geen dieptepunten gekend,’ vertelt Ben, die de commerciële taken op zich neemt. ‘We mochten enkel groei ervaren, soms zelfs met dubbele cijfers. Twee keer hadden we een jaar waarin de cijfers stabiel bleven. We zijn nog steeds aan het groeien.’ Inge: ‘Een dieptepunt dat wat persoonlijker ligt, is het wegvallen van onze vader drie jaar geleden. Moeder overleed zes jaar daarvoor al. Onze ouders waren nauw met de zaak verweven. Sommige personeelsleden werkten al ruim 25 jaar met ze. ’Moeder bracht elke vrijdag verse appelflappen voor iedereen mee. Vader zette deze traditie een poosje voort. Vandaag de dag is het onze boekhouder die elke maand op vrijdag voor appelflappen zorgt. Ben: ‘Van vader leerden we om door te pakken, een mooie eigenschap die ons verder brengt.’

Drie decennia

In de kantine staan op de muur in woord en beeld alle belangrijke momenten van de afgelopen drie decennia in vogelvlucht vastgelegd. Houd je vast, het zijn er veel. In 1994 werd D&F Techniek begonnen met ozonfilters, opgericht in Baarle-Nassau. In 1995 werd het Spareparts leverancier voor Atlas Copco. Een jaar later verhuisde het bedrijf naar Gilze; drie jaar later naar Rijen. 2004 was het jaar waarin Gerrit met pensioen ging en het stokje overgedragen werd aan Ben en Inge. In 2005 kwam de eerste opdracht binnen voor ’s lands grootste bierbrouwer voor continent Afrika. In 2012 werd de voormalige locatie in Rijen in oppervlakte verdubbeld en in 2022 vond de verhuizing plaats naar het nieuwbouwpand enkele meters verderop.

Netcongestie

Technische kennis op peil houden met de mensen die daarbij horen zijn voor D&F Techniek de uitdagingen van nu. Dat lukt ze aardig, aan goede mensen geen gebrek. ‘We zijn een flexibele werkgever, bieden medewerkers vrijheden en verantwoordelijkheden. Een veel lastigere uitdaging is de huidige wet- en regelgeving. Drie jaar geleden bouwden we een klimaatneutraal pand dat op alle vlakken voldoet aan de eisen. Daar zitten we nu sinds anderhalf jaar in. Het dak ligt vol met zonnepanelen, maar we kunnen het niet terugleveren vanwege netcongestie. Je kan batterijen neerzetten, tipt de energieleverancier doodleuk, maar die kosten een ton en hebben een terugverdientijd van twintig jaar. Ik ben met ze in gesprek gegaan, tevergeefs. Ik heb mijn inspanningen gestaakt. Je hebt alleen jezelf ermee, want je doet er niets aan.

Feest

Waar ze wél iets aan doen, is het dertigjarig jubileum vieren. Het bedrijf was exact jarig op 4 maart maar zal vlak na Pasen feestelijk uitpakken. Aangezien Ben en Inge de plannen intern al bekend hebben gemaakt, willen ze het in dit interview alvast delen: ‘We gaan met z’n allen een weekend naar Rotterdam,’ vertellen ze enthousiast, ‘Overnachten op de SS Rotterdam, het voormalige vlaggenschip van de Holland-Amerika lijn, ingericht in jaren '50 stijl.’ Succes mag gevierd worden. Dat van hen danken ze grotendeels aan één ding: naast het bieden van kwaliteit doen ze het voor hun klanten. Ben: ‘Dat roept iedereen, maar het ook doen is iets anders. Wij schakelen écht snel. Een klant met een vraag krijgt binnen vier uur een reactie van ons. Kan iets niet, dan zijn we daar eerlijk in en verwijzen we hem door. Het gaat erom dat je de klant altijd helpt.’

Meedenken

De komende jaren staan bij D&F Techniek voor uitbreiding. Uitbreiding van de afdelingen, mensen en klanten. ‘Dit is mogelijk omdat we zulke goede medewerkers in dienst hebben die met ons meedenken,’ laat Inge tot slot weten. ‘We zijn niet de hele dag door aan het complimenteren, maar we spreken onze waardering frequent uit. Als iemand iets nodig heeft, bijvoorbeeld een groter scherm, regelen we dat. Vervolgens wil iedereen zo’n ding hebben, geen probleem. Je kan hier alles krijgen, horen we soms zeggen. Fijn dat ze dat zo ervaren, dat verdienen ze.’

TEKST JEANETTE VAN HAASEN FOTOGRAFIE KEES BENNEMA

< Alle thema's