‘Eerlijk? Ik merk niet zoveel verschil tussen Zeeuwen en Brabanders’, zegt Jeroen Blonk (41), business unitmanager bij De Pooter West-Brabant. ‘Zeeuws-Vlaanderen met haar Michelin restaurants is niet minder Bourgondisch dan Brabant. Misschien dat Zeeuwen iets geslotener zijn, dat zou kunnen. Ik ben zelf van origine Rotterdammer. Niet lullen maar poetsen.’ Bastiaan van Aert (22) grijnst. De junior intercedent, opgegroeid in het Brabantse Prinsenbeek, reageert: ‘Brabanders zijn wat opener, gemoedelijker. Maar beide houden we niet van te lang discussiëren. Na goed overleg moet je knopen doorhakken en ervoor gaan, dat typeert ons wel.’
Onontgonnen gebied
En óf ze ervoor gaan. Het duo van De Pooter Personeelsdiensten betreedt sinds kort onontgonnen gebied in de Brabantse provincie. Voor het eerst in 65 jaar worden geografische grenzen overschreden en is er voet gezet op de West-Brabantse grond. Spannend dus. En enorm uitdagend. ‘Ja joh, een nieuw begin voor het bedrijf én voor ons als team’, legt Jeroen enthousiast uit. ‘Waar je werkzaam bent moet je ook iets teruggeven. We zijn ons druk aan het oriënteren binnen de culturele wereld in de regio. Als je klanten uit de omgeving wil binnenhalen, moet je ze ook kennen. En andersom natuurlijk. Dus trekken we naar buiten, zoeken we de verbinding op. Niet voor niets zijn we vorig jaar lid geworden van Regio Business. Netwerken zorgt voor naamsbekendheid en investeren in relaties. Vanuit deze nieuwe stap is dat voor ons een belangrijke en zeer welkome factor.’
Niemand afschrijven
De actieve betrokkenheid motiveerde Bastiaan om bij De Pooter te komen werken. Alsof hij in een warm bad terechtkwam, zo omschrijft hij zijn start bij het bedrijf met in totaal zo’n dertig medewerkers. ‘Het doet wat het haar klanten belooft, dat heb ik aan den lijve ervaren’, zegt hij. ‘Er werd niet alleen naar mijn diploma’s gekeken, maar ook naar wie ik ben en wat ik kan. Precies zo gaan we ook het veld in’. Dit leidt tot verrassende matches. Zoals een man van 65 met een technische achtergrond die na zijn pensioen niet thuis wilde gaan zitten. Na een paar goede gesprekken werkt hij nu op projectbasis voor De Pooter. ‘Hij is een soort mentor voor jongeren die de wereld van de techniek aan het verkennen zijn’, weet Jeroen. ‘Men roemt zijn kennis en ervaring. We gaan in de eerste plaats voor drive en motivatie en schrijven niemand bij voorbaat af. Leeftijd, achtergrond en culturele verschillen moet je niet als drempels zien; echte potentie staat niet altijd op papier. We inspireren mensen om grenzen te verkennen en carrièremogelijkheden te verbreden. Speciale vakvaardigheden kun je immers aanleren.’
Focus
Persoonlijk zijn en blijven. Ook straks wanneer de robots massaal oprukken. Dit tekent hun aanpak. En dat mag hen best wat tijd en energie kosten, vinden ze zelf. Want kwaliteit en duurzaamheid vragen nu eenmaal om investering. De gedreven matchmakers brengen werkzoekenden en bedrijven uit de technische industrie bij elkaar. Marketing en recruitment gaan daarin hand in hand met een focus die duidelijk niet bij dagjeswerk ligt. ‘Klopt, we zijn niet zomaar een uitzendbureau dat snel geld wil verdienen’, verduidelijkt Bastiaan. ‘Zie ons als een tool om twee partijen zo optimaal mogelijk voor langere duur met elkaar te matchen.’
Schot in de roos
Naast veel inzicht in de technische branche met al haar verschillende facetten, komt in het werk ook chemie om de hoek kijken. ‘Kijk naar Bastiaan en mij’, werpt Jeroen spontaan op. ‘We verschillen behoorlijk in leeftijd en hebben een hele andere achtergrond. Ik had hier ook met een leeftijdsgenoot kunnen zitten. Maar mede door sommige verschillen matchen we uitstekend. Toegegeven, ik moest even wennen aan zijn frisse, gedurfde ideeën. Toch blijken die meer dan eens een schot in de roos.’ Bastiaan op zijn beurt is blij met Jeroens feedback. Bijvoorbeeld als het om communicatie gaat. ‘Eerst denken en dan zeggen’, aldus Bastiaan. ‘Daarnaast weet Jeroen ook veel van techniek. Hierdoor kunnen we inhoudelijk dieper op de wensen van onze klanten inspelen.’ Het kunnen doorgronden van de materie maakt dat ze samen goed beslagen ten ijs komen. Dus ook in het bedrijvige West-Brabant waar mooie kansen in het verschiet liggen voor veelbelovende matches.’
Aantrekkelijk
Niet alleen richting personeel, maar ook richting bedrijven blinkt het tweekoppige team uit in advisering en begeleiding. Zoals het creëren van een ijzersterke profilering in de markt. ‘De tijd van achterover leunen als bedrijf en wachten tot het juiste personeel zich aandient, is voorbij’, weet Jeroen. ‘We koppelen goed geschoold technisch personeel aan de meest geschikte werkgevers. Maar chemie komt van twee kanten. Werkgevers dienen zich ook aantrekkelijk neer te zetten. Waarom moet iemand bij jou komen werken? Presenteer jezelf en laat zien waarom je het beste personeel verdient. We helpen ondernemers hier met alle plezier bij. Ook dát is ons vak.’
Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema