Jaguar Land Rover Knook Breda: De perfecte match

Na ruim veertig jaar Land Rover-dealership kreeg Knook Breda drie jaar geleden Jaguar erbij. De liefde verdelen over beide merken was niet moeilijk. ‘Want geen ander merk vult Land Rover zo perfect aan als Jaguar.’


Uitgave: Mei-Juni 2018
Thema’s: Autobedrijf Dealerbedrijf Werk

‘Beide merken zijn Engels en hebben een rijke historie. Het is bijna onmogelijk om wel van Jaguar en niet van Land Rover te houden en andersom. Wat niet wegneemt dat ze elk een eigen uitstraling en eigen doelgroep hebben’, stelt Jeroen Flipsen. Binnen Knook Breda is hij verantwoordelijk voor sales. Samen met vestigingsmanager Alexander Dekker vertelt hij over de vlucht die beide merken onder Tata Steel hebben genomen.

Ruim 45 jaar
‘Knook was een van de eerste Land Roverdealers in Nederland’, zegt Jeroen. ‘Sinds 1972 zijn we een vertrouwd gezicht in Breda. Aanvankelijk zaten we op een andere plek in de stad. In 2001 zijn we verhuisd naar deze locatie en hebben we er een Land Rover Experience Centre neergezet. Inclusief een offroad baan voor testritten. Het gebouw was opgetrokken in de typische Land Rover-stijl van toen. Met veel hout en glas. In 2015 hebben we het volledig verbouwd naar de huidige, mondiale corporate identity van Jaguar en Land Rover. Want toen Tata Steel in 2008 eigenaar werd van beide merken, besloot het Engelse hoofdkantoor niet alleen de merken samen te voegen, maar ontwikkelde het ook een herkenbare identiteit.’ Hoe is het om ineens dealer van twee merken te worden, vraag ik Jeroen? ‘Spannend, uitdagend maar vooral mooi’, luidt het antwoord.

Man met sigaar
Enthousiast vertelt Jeroen over de evolutie die beide merken de afgelopen jaren  doormaakten. Hij is vooral te spreken over de opvallende make-over van Jaguar. ‘Jaguar heeft vandaag een totaal andere uitstraling dan pakweg drie of vier jaar geleden. Het wil door de markt weer worden gezien als het sportieve luxueuze automerk dat het ooit was. Back to the roots. Onderscheidend is het merk altijd geweest, maar lang werd het vooral geassocieerd met een wat oudere doelgroep. Bij ‘Jaguar’ dachten velen bijna automatisch aan de typisch groene slee met de wat oudere man aan het stuur, de sigaar in de mond. Maar dankzij een bredere modellenrange en een andere prijsklasse spreekt het merk de laatste jaren een veel bredere doelgroep aan. Ook dertigers rijden steeds vaker een Jaguar. Er is duidelijk een verjonging gaande.’ De sportiviteit van Jaguar is volgens Jeroen overigens anders dan die van Land Rover. ‘Jaguar staat voor sportieve stuureigenschappen. Land Rover eerder voor een sportieve levensstijl. Land Rover ademt avontuur en onafhankelijkheid. Brengt je overal. Alles kan. Er zijn geen obstakels. En als ze er al zijn, neemt de Land Rover ze met het grootste gemak.’ 

Als een bom
‘Wat vernieuwing van beide merken betreft, is er niet alleen geïnvesteerd in de verbreding van het aanbod’, vindt vestigingsmanager Alexander Dekker. ‘Met de komst van Tata Steel zijn er ook op het vlak van technologie en innovatie grote stappen gezet. In 2008 kregen we met de conceptauto LRX al een voorproefje van de nieuwe designtaal. Drie jaar later werd de Range Rover Evoque geïntroduceerd. Het was de eerste compacte luxe-SUV. Dit nieuwe type sloeg in als een bom. En Tata Steel is blijven inzetten op innovatie.’ Jeroen ziet nog een ander groot voordeel van Tata Steel. ‘Alle Land Rover- en Jaguar-modellen van de laatste jaren zijn bijna volledig van aluminium. Dat maakt de auto niet alleen lichter, maar ook sterker en veiliger.’

Veeleisend
Niet alleen de merken zijn de afgelopen jaren drastisch geëvolueerd, meent Alexander. ‘Ook de klant van vandaag is in niets te vergelijken met die van tien jaar geleden. Klanten zijn veeleisender geworden. Ze willen een unieke en gepersonaliseerde auto die perfect bij hen past. Ze oriënteren zich uitvoerig vooraf. En stappen steeds beter geïnformeerd bij ons binnen. Eigenlijk komen ze hier vooral voor bevestiging. Natuurlijk willen ze de auto van hun keuze zien, voelen en ruiken, maar ze willen bovenal van ons horen dat ze de juiste keuze hebben gemaakt. Vaak blijkt echter dat die keuze allesbehalve de juiste is. Het is onze taak om de klant de juiste alternatieven te bieden. Hoe we zorgen voor de juiste match? Door vragen te stellen. Daarin gaan we echt ver. We blijven doorvragen. ‘Wat is belangrijk voor u?’, ‘Waarvoor wilt u de auto gebruiken?’, ‘Wat is uw gezinssituatie?’, ‘Rijdt u alleen in de auto? Of moeten er een jong gezin en een paar honden mee?’. Als adviseur van de klant willen we de behoefte helder krijgen. En daar nemen we alle tijd voor.’

Mooie verrassingen
Wat zien de heren als de belangrijkste trends van de komende jaren? ‘Elektrificatie is ongetwijfeld dé evolutie van de toekomst’, luidt het eensgezind. ‘Vanaf 2020 heeft elk model ongetwijfeld een vorm van elektrificatie. Gaande van volledig elektrisch rijden tot een milde hybride (waarbij de accu de motor ondersteunt en zichzelf oplaadt) of een plug-in. Verder wordt de modellenrange nog meer uitgebreid. En er zijn al testen met autonoom rijden. Kortom, het beloven mooie en boeiende jaren te worden.’

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's