Roma Nederland: Het heeft ons grijze haren gekost

Ze begonnen dertig jaar geleden op de werkvloer en klommen op tot de driekoppige directie van Roma Nederland. Meestal gaat het goed, soms komen ze elkaar tegen. Paul Pallandt (53), Herman van Leeuwen (58) en Johan Woestenberg (56) aan het woord.


Uitgave: Mei-Juni 2021
Thema’s: Maakindustrie Made in Brabant Ondernemen met visie Bouw Productie

‘De charme is dat we alledrie uit een arbeidersgezin komen en een achtergrond hebben van niet lullen maar poetsen’, zegt Herman, financieel directeur. ‘We hebben veel in de avonden bijgeleerd. Onze positie bevreemdt ons soms nog steeds. Ik hoor mijn moeder nog zeggen: als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje. Die arbeidersmentaliteit zit er ingebakken. We zullen onszelf ook niet snel op de borst kloppen. Maar soms pak ik expres de cijfers van toen erbij en is het in één keer echt.’ Johan, technisch directeur: ‘Af en toe lopen we medewerkers voor de voeten omdat we het beter denken te weten dan zij doordat we zelf ook op die werkvloer hebben gestaan. Daar moeten we voor waken. Ook medewerkers hebben de ruimte nodig om te groeien.’ Uiteraard komen de drie elkaar soms ook tegen. Zeker toen ze nog jonger waren en het ego met regelmaat opspeelde. ‘Dan denk je allemaal dat je de kroonprins bent’, vult Johan aan. ‘Maar er komt een moment dat je beseft dat je het echt samen moet doen.’ Gelukkig kennen ze elkaar goed en zijn ze zelfs vrienden geworden. Paul en Johan springen regelmatig op de motor en Herman vertoeft graag op de tennisbaan of in de tuin. Hun vriendschap is soms ook een valkuil. ‘Je moet elkaar zakelijk alles durven blijven zeggen’, vinden ze. ‘Het kan soms wat langer duren, maar het komt er altijd uit.’

Grondstoffentekort
Roma Nederland levert gekoelde geïsoleerde ruimtes en omkastingen voor o.a. de voedselindustrie. Het heeft vijfentachtig vaste medewerkers, beheerst en controleert de kwaliteit en is tevens producent. Dit maakt hen uniek. ‘De naam Roma stond in de beginjaren alleen voor het product sandwichpanelen’, legt Paul, commercieel directeur, uit. ‘Maar tegenwoordig staat deze naam voor de gehele organisatie met eigen producten en diensten.’ Roma Nederland is dus een zelfstandig bedrijf dat productie en montage in één hand heeft. Een isolatiesysteembouw-specialist met bijna tweeënveertig jaar ervaring. Het gaat momenteel goed in de branche, de bouwsector dendert door. Maar de economie is daar niet op berekend met als gevolg een grondstoffentekort en krankzinnig hoge prijzen. Aan de andere kant zijn er de razendsnelle technische ontwikkelingen die kansen bieden. ‘We bevinden ons in de hotspot qua transport en opslag voor producten, vooral binnen de voedselindustrie’, merkt Paul op. ‘Daar horen panden bij, denk aan de oprukkende verdozing. Hier valt voor ons nog winst te behalen.’ Herman: ‘Een andere uitdaging is om jongeren aan ons te binden. Slimme jongens die ook hun handen willen gebruiken. Gedreven MBO-ers die van vakmanschap houden. We zijn een leerbedrijf dat onder andere samenwerkt met Avans Hogeschool.’

Stevige connectie
Lonely at the top zijn ze niet. ‘Hoe eenzaam is het als je als ondernemer wél in je eentje zware beslissingen moet nemen’, zegt Herman. ‘2005 was voor ons een slecht jaar waarin we van medewerkers afscheid moesten nemen. Tot die tijd zorgden we er altijd voor dat onze mensen, bijvoorbeeld om gezondheidsredenen, een andere baan binnen ons bedrijf kregen. Maar door deze sociale inslag waren we het kind met het waterhoofd geworden. Dit leidde tot teveel overhead bij montage en productie. Dan moet je volwassen worden en de stofkam er doorheen halen. We hebben dertien man moeten ontslaan en twaalf van hen ander werk elders bezorgd. We hadden dit niet alleen willen doen. Het heeft ons grijze haren gekost.’ Johan: ‘De gesprekken met de mensen voerden we zelf. We wilden niet een ander het vuile werk laten opknappen. Bovendien, op economische gronden mensen moeten ontslaan en daarvoor een duur bedrijf inschakelen, nou echt niet.’ Drie verschillende mannen, alle drie sinds 2000 volledig aandeelhouder, aan de top van een succesvolle organisatie, die beweren nog actief in het veld te staan. Kan dat? ‘Jazeker, want we staan met onze expertises dicht bij de praktijk. Bij de productie, boekhouding en verkoop. Kijk, uiteindelijk wil je natuurlijk dat het team het zelf gaat doen, maar voorlopig voelen we nog elke dag die stevige connectie met de mensen op de werkvloer. Een prachtconstructie om het beste uit de organisatie te halen.’

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's