Vijf jaar geleden werd Rens de Grauw (27) eigenaar van De Avenue. Voor die tijd werkte hij er als freelance geluids- en lichttechnicus. ‘De sfeer in De Avenue sprak me aan. De afgelopen jaren hebben we geprofessionaliseerd en een hoop technische verbeteringen doorgevoerd, maar het karakteristieke is fier overeind gebleven.’ Nu corona achter de rug lijkt, loopt het weer storm met aanvragen. Rens kijkt met afgrijzen terug op de eerste lockdown. ‘Ik kon niks met dat open-dicht-open-dichtbeleid’, zegt hij. ‘Mark, onze bedrijfsleider, had rode oren van het bellen. Om nog maar te zwijgen over de financiële administratie die dat allemaal met zich meebracht. Ik ben blij dat dat nu achter ons ligt.’
Ondernemen pur sang
Tegelijk heeft corona ook wat goeds gebracht. ‘Toen organisaties begonnen met het uitzenden van webinars, hebben we in De Avenue een studio ingericht. Ik zag dat bedrijven schokkerige opnames maakten voor een smoezelig wandje en dacht: dat kan beter. In november begonnen we, maar al snel wist ik niet waar ik het zoeken moest. Soms had ik wel drie boekingen op één dag. Van kerstborrels tot een online quiz tot webinars. Toen alles weer open mocht en we onze ruimten weer normaal wilden gebruiken, kwam toevallig het pand naast ons vrij. Daar hebben we nu een permanente studio ingericht.’ Dat ondernemerschap zat er altijd al in. Rens: ‘Ik was voortdurend bezig met techniek. Mijn hobby’s liepen altijd uit de hand. Als ik een kijkdoos maakte, dan was dat meteen de Droomvlucht in het klein. School vond ik verschrikkelijk, terwijl ik goed kon leren. Het meeste leer je toch in de praktijk.’
Ontspannen sfeer
Die filosofie draagt hij ook uit in De Avenue. ‘Ik wil een toffe werkplek bieden waar mensen zich kunnen ontwikkelen,’ zegt hij daarover. ‘Werken in De Avenue betekent veelzijdigheid, creativiteit en veel verantwoordelijkheden.’ Marketingmanager Bart Heppenhuis (31) herkent dat. Hij begon zijn carrière in de evenementenbranche, maakte een uitstapje naar televisie en radio en keerde onlangs weer terug naar de wereld van horeca en entertainment. ‘Mensen blij maken, dat is wat ik het allerliefste doe. Bij televisie moet je het doen met de kijkcijfers maar dan zie je nog niet direct wat jouw werk met mensen doet. Hier zie je dat wel.’ De sfeer in De Avenue omschrijft hij als informeel. ‘Het is een platte organisatie met weinig hiërarchie. We zijn vrij direct tegen elkaar en we communiceren vlot.’
Open communicatie
Sita Geerlings (20) beaamt dat. Ze is stagiaire bij De Avenue en heeft net getekend voor een bijbaan als medewerker events. ‘Ik werk het meest samen met Mark. Tegen hem kan ik alles zeggen. Hij ervaart dat nooit als kritiek. In plaats daarvan zegt hij: dank je voor de feedback.’ In haar werk is Sita medeverantwoordelijk voor de uitvoering van de events. Ze weet nog niet zeker of dat ook haar toekomstige baan wordt. ‘De Avenue is een leuke plek met afwisselend werk, daarom heb ik gevraagd of ik hier stage kon lopen. Maar ik heb ook veel interesse in een baan als weddingplanner. Hier krijg ik de ruimte om uit te zoeken wat het beste bij mij past.’
Middenin groeispurt
Bart gaat verder: ‘We hebben een hecht team. Daar ben ik trots op. Het is onze doelstelling om onze gasten met een glimlach te laten vertrekken. Dat lukt in 99 procent van de gevallen. Ons kleine team is aan elkaar gewaagd. Dat moet ook wel, wat we zijn vaker met elkaar dan met onze partners. In praktijk heeft niemand een afgebakend pakket, maar dat is wel nodig omdat je anders verzuipt in je werk. We zitten nu middenin een groeispurt, dat betekent dat we meer gaan focussen. Rens geeft de ruimte om te onderzoeken wat bij je past. Dat mag met trial and error. Ook biedt hij trainingen en coachingsessies aan.’ Rens: ‘In de coronaperiode is er veel op ons afgekomen. Daarom heb ik de hulp ingeroepen van een bedrijfscoach. Die heeft iedereen in de organisatie gesproken en meer structuur aangebracht. Zo heeft hij mij geleerd dat ik mijn ideeën meer zou kunnen doseren. Ik ben ontzettend creatief en heb soms tien ideeën tegelijk. Dat kan wel eens vermoeiend zijn voor anderen. Het is goed om met iemand van buitenaf te sparren en met een helicopterview over ons bedrijf heenkijkt.’
OVER DE AVENUE
De Avenue organiseert jaarlij ks zo’n veertig dinnershows. Daarnaast zij n er evenementen zoals bruiloften, netwerkbij eenkomsten en studentenfeesten. De Avenue heeft een eigen keuken en eigen techniek, dat betekent dat vrij wel alles uitvoerbaar is.
Op korte termijn is De Avenue op zoek naar een chefkok, keukenmedewerkers, medewerkers bediening en diverse stagiaires. Interesse? Reageren kan via info@ de-avenue.nl en de-avenue.nl/contact/vacatures.
Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Kees Bennema