Herkomst
Waarschijnlijk gaat het gezegde terug naar eind negentiende eeuw. In Amerika zouden er cafés zijn geweest die een gratis lunch aanboden om op die manier zo veel mogelijk klanten te trekken. Het was van de horecaondernemers een handige manier om de drankverkoop een flinke boost te geven en die extra inkomsten compenseerden ruimschoots de kosten van de lunch. De lunch was dus allerminst ‘gratis’. Daarom wordt ‘free lunch’ vaak cynisch gebruikt wanneer beleggers denken dat ze de kip met de gouden eieren hebben gevonden.
Nog steeds actueel
De creativiteit van bedrijven om iets ‘gratis’ aan te bieden, zie je vandaag de dag nog steeds. Zo is bijvoorbeeld je Facebook of Instagram account gratis. De prijs die je ervoor betaalt is het delen van je gegevens die worden gebruikt voor het aanbieden van gepersonaliseerde reclames middels slimme algoritmes.
Niets was te gek
De afgelopen jaren hebben grote techbedrijven een enorme opmars doorgemaakt. Dit werd nog eens versterkt door de lock downs tijdens de corona-epidemie, waardoor de vraag explodeerde. In hun continue zoektocht naar personeel kon het lange tijd niet op. Van grote kortingen (Apple), gratis lunches (Meta), kantoormassages (Google), je was laten doen (Meta) tot en met verwarmde WCbrillen en een complete bioscoop (Netflix). Niets was te gek!
Voorbij
Die tijd van explosieve groei en gratis lunches is voorbij. Door tegenvallende advertentie-inkomsten en een terugvallende vraag snijden techbedrijven stevig in hun personeelsbestand. ‘There is no such thing as a free lunch’. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo! Laat dus die waarschuwingsbel rinkelen als je ‘gratis’ aanbiedingen krijgt of kom gewoon eens praten bij CapitalatWork.