Column Klaas Staal: Opkomende markten


Uitgave: Nov-Dec 2017
Thema’s: Financieel advies Financieel management Financiering Accountancy Administratie

Regelmatig maak ik voor prospects een voorstel voor vermogensbeheer. Hierin komen alle  aspecten van vermogensbeheer aan bod, inclusief een voorbeeldportefeuille die toont hoe de beleggingen er concreet uit zullen zien. Laatst had een prospect naar aanleiding van dit voorstel een belangrijke vraag. In het voorstel waren individuele aandelen opgenomen, netjes gespreid over landen en sectoren. Hij miste echter aandelen in opkomende landen. ‘In de voorbeeldportefeuille zitten alleen aandelen van Europese en Amerikaanse bedrijven’, zei hij. ‘Tegenwoordig heeft toch eigenlijk elke portefeuille wel aandelen in opkomende markten. De wereldhandel trekt aan en daar zullen emerging markets toch ook van profiteren.’

Kansrijk
Inderdaad denken wij dat opkomende markten kansrijk zijn. En toch beleggen we niet rechtstreeks in dit marktsegment. Hoewel ik denk dat we wel degelijk een grote exposure hebben naar emerging markets. Neem als voorbeeld het aandeel AB Inbev, dat deel uitmaakt van onze aandelenselectie. Omdat het in België is genoteerd is dit natuurlijk een ‘Europees’ bedrijf. Maar waar het uiteraard werkelijk om gaat is hoe de activiteiten van AB Inbev zijn gespreid over de wereld. Want dat bepaalt de omzetgroei, de winst en dus ook uiteindelijk het koerspotentieel. En dan blijkt dat AB Inbev maar 10 procent van de omzet in Europa behaalt, 35 procent in de VS en maar liefst 55 procent in opkomende landen. Maken we deze rekensom voor onze totale aandelenselectie, dan komt de onderliggende verdeling uit op circa 30 procent Europa, 35 procent Verenigde Staten en 35 procent opkomende landen.

Optimale combinatie
Waarom wij de voorkeur geven aan deze indirecte benadering? Omdat rechtstreeks beleggen in opkomende landen meestal inhoudt dat je een ‘mandje’ van aandelen koopt in deze landen, zonder echt goed te kijken naar het achterliggende bedrijf. En wij hechten juist sterk aan het maken van een uitgebreide analyse van een bedrijf, voordat we de beslissing nemen om er in te gaan beleggen. Ook vinden we het uitermate belangrijk dat een beursbedrijf een goed management heeft met transparante verslaglegging en goede governance. Onze ervaring is dat dit bij Europese of Amerikaanse bedrijven over het algemeen het beste is geregeld. Het groeipotentieel van opkomende landen gekoppeld aan de kwaliteit van een Westers bedrijf, is volgens ons de optimale combinatie. 

< Alle thema's