‘Eigenlijk wilde ik sportleraar worden, maar ik werd uitgeloot. Toen daarna hetzelfde gebeurde bij Defensie, bood mijn oom me een baan aan in het magazijn van een productiebedrijf. Daar voelde ik me eigenlijk te goed voor. Mijn vader reageerde met: ‘Je krijgt nog twee maanden gratis eten, daarna moet je het zelf doen.’ Dus daar ging ik. Op mijn fiets naar het station en met de trein naar Rotterdam.’ Christan Brouwers, CEO van Satelliet, kan het zich nog levendig voor de geest halen. ‘Ik was negentien jaar. In het magazijn viel ik op omdat ik verschillende talen sprak. Dus toen ze een sales support export nodig hadden, vroegen ze of ik dat wilde doen. Ik was meteen gefascineerd door de wereld van het zakendoen. Naast mijn werk ging ik marketing studeren en ik verrijkte mijn kennis verder met de universiteit van de straat. Drie jaar later begon ik bij Satelliet. Ik kreeg een klein autootje en een stapel stoelen. Of ik die in Groningen en Friesland aan de man wilde brengen. Dat is nu 39 jaar geleden.’
Van beschuit tot partner
Christan leert snel en veel. Als hij de kans krijgt op een management buy-in, grijpt hij die met beide handen aan. Vijftien jaar geleden kreeg hij een meerderheidsbelang in Satelliet. ‘Met een geweldig mooi team heb ik vorm mogen geven aan dit bedrijf’, vertelt Christan. ‘We hebben ups en downs gekend. De crisis van 2008/2009 raakte ons fl ink. Ik had net de meerderheid van de aandelen gekocht. Ik had een dikke schuld en moest hard bikkelen. Rond de zeventiende van de maand vroegen mijn vrouw en ik steevast aan elkaar: ‘Wat eten we vanavond, beschuit of crackers?’ Daardoor ben ik anders naar mijn bedrijf gaan kijken. Ik vond dat we een eigen merk moesten worden. Mensen moeten vragen om Satelliet. Hierdoor zijn we de markt op een andere manier gaan benaderen. Ons product gaat om de invulling van een droom. De stoel die daarbij hoort vinden we wel. Dan ben je geen meubels meer aan het verkopen, dan ben je aan het adviseren en word je partner van de klant.
Kritische vragen
Satelliet hospitality furniture definieert zeven markten, waaronder café en restaurant, offi ce, retail, leisure en onderwijs. ‘Of je nu in een ziekenhuis of op de sportschool bent, het meubilair doet iets met je en draagt bij aan de gastvrijheidsbeleving. Die is voor elke omgeving en voor elke doelgroep anders. Het doel is gasten zich zo goed mogelijk te laten voelen, want dan presteren zij beter of consumeren ze meer.’ In 2012 gaat Christan zich ook meer focussen op duurzaamheid. ‘Mede ingegeven door kritische vragen van mijn dochters, zijn we gaan kijken hoe wij het verschil konden maken. Voor veel producenten waren we nog niet interessant genoeg, dus hebben we bekeken wat wij zelf konden doen. We zijn begonnen met het verpakken van onze producten in dekens. Na het transport konden we die mee terugnemen en hergebruiken. Ook zijn we serieus aan de slag gegaan met afvalscheiding en we hebben onze panden onder de loep genomen.’
Bijvangst
Hij vervolgt: ‘Ondertussen beslaat ons duurzaamheidsbeleid drie gebieden: Mens en Organisatie, Product en Productie en Klant en Dienstverlening. In 2030 willen we de meeste duurzame hospitality meubelleverancier van Europa zijn. Over die titel moeten we trouwens nog even nadenken, want die bekt niet lekker. We zijn met onze leveranciers in gesprek gegaan over het gebruik van duurzaam of hergebruikt materiaal. Een fabrikant was heel terughoudend, maar gaandeweg begon hij er plezier in te krijgen. Nu komt hij zelf met ideeën. Als je je partners meekrijgt in duurzaam denken, vind ik dat een enorme bijvangst.’
De helft in Tanzania
‘Impact maken is mijn drijfveer. Vorig jaar bestond Satelliet vijftig jaar en kregen we van onze medewerkers 115 bomen. De helft in Nederland, de helft in Tanzania. Iedere medewerker kreeg een eigen certifi - caat. Bij het veertigjarig bestaan kregen we een kunstwerk, dat was ook erg mooi, maar dit had een andere betekenis. Ik vind het prachtig dat we iets in gang hebben gezet, wat onze medewerkers adopteren en daarmee hun gedrag veranderen. Zo werken we ook aan ons vijfjarenplan. We hebben ervaren dat als je mensen op een andere manier aanstuurt, de resultaten vanzelf komen. We zeggen: ‘Dit is jouw taak, ik reken op je.’ Satelliet is geen familiebedrijf, maar wel een familiair bedrijf. Iedereen voelt zich betrokken en verantwoordelijk. En we spreken elkaar ook aan op de resultaten. Dat is gaaf, hè. Dat is ook impact.’
TEKST RAQUEL MOURIK
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA