Vitronics Soltec/ITW EAE: Lokaal samenwerken hebben we als team nodig

Ton Colijn en zijn team bij Vitronics Soltec in Oosterhout weten alles van het ontwerpen, engineeren en servicen van geautomatiseerde selectiefsoldeermachines. Hun klanten – autofabrieken – zitten vooral buiten Nederland. Toch is Ton lid van de Brabantse Business Community. ‘Ik wil lokaal samenwerken en dat hebben we als team ook nodig.’


Uitgave: Nov-Dec 2022
Thema’s: Techniek Maakindustrie Made in Brabant

De directeur legt uit: ‘Onze club van 25 man bestaat voornamelijk uit vijftigers met enorm veel kennis over het ontwerpen en bouwen van soldeermachines. Samenwerken met andere bedrijven kan beide partijen helpen om belangrijke kennis te delen en te vergaren. Bovendien voorkomen we hiermee dat we vastroesten. Zo kunnen wij kennis delen over het ontwerpen en produceren van machines die in een vuile omgeving en in hoge temperaturen hun werk kunnen doen.’

Robotgestuurde soldering

De focus op selectief-soldeermachines heeft Vitronics veel gebracht. ‘Onze machines zijn robotgestuurd en daarom ideaal voor het solderen voor de automotive.’ En laten er in elektrische auto’s nou veel componenten met chips zitten. Ton: ‘Die vergen zeer nauwkeurig soldeerwerk zodat de communicatie tussen de verschillende componenten soepel kan verlopen. Bovendien moet een auto kunnen functioneren tussen temperaturen van -40 tot +80 graden Celsius. De betrouwbaarheid van het soldeerwerk moet dan ook enorm zijn.’

Inspiratie door specialisten

Terug naar het samenwerken. Ton plukte hier al menig vrucht van. Zo inspireerde een specialist in 3D-printtechniek hem om een rvs nozzle te maken met een 3D-printer. ‘We hebben tientallen jaren stalen onderdelen aan elkaar gelast tot nozzles. Met deze printtechniek kunnen we die nu uit één stuk maken. Dat kost meer, maar het werkt velen malen beter.’ Zijn team was niet direct enthousiast. Na een rondleiding bij de leverancier van 3D-printers veranderde dat. ‘Het is best lastig om iets na tientallen jaren op een compleet andere manier te produceren. Ik heb geleerd dat een innovatie pas een succes wordt als mijn team het ook omarmt en ik hen dus mee moet nemen in het ontwikkelproces.’

Electronicamarktcycli

De toekomst ziet hij met gemengde gevoelens tegemoet. ‘De toeleveringsmarkt voor electronica is zeer cyclisch. We hebben bewezen dat we hier goed mee om kunnen gaan dus ik lig er niet wakker van. We zijn onderdeel van het stabiele, Amerikaanse ITW EAE, en de te verwachten groei in met name automotive zal ook voldoende positieve uitdagingen bieden.

TEKST SARA TERBURG
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA

< Alle thema's