‘Daar slagen we in omdat we er niet een chique restaurant bij hebben of een sauna en een zwembad’, gaat de CEO en mede-eigenaar verder. ‘Centraal staat bij ons de kamer. Het bed, het hoofdkussen en de douche moeten kloppen, evenals de techniek voor mobiele communicatie, werken achter je laptop of een avondje Netflixen.’
55 inch
De hotelkamers bij elk Gr8 Hotel (spreek uit als het Engelse woord ‘great’) zijn toegankelijk voor iedereen en ideaal voor zakenmensen die onderweg zijn. Er is een 55-inch beeldscherm, airco, een grote inloopdouche en de verlichting is in boetiekstijl naar alle kleurtjes aan te passen. Ongestoord slapen is gegarandeerd, want alle kamers zijn aangenaam stil. Bij binnenkomst vind je geen recepties en lange wachtrijen, je checkt zelfstandig in en uit. Een gastvrouw- of heer heet je welkom.
Moderne transformatie
Martien en zijn neven Bas en Bob van den Nieuwenhuizen richtten de Gr8 Hotels op na een overname in 2017 van de AC Hotels. De drie zijn verantwoordelijk voor de moderne transformatie van de huidige vijf vestigingen in Nederland waaronder vestigingen Breda en Oosterhout in Brabant. ‘De meeste hebben een La Place restaurant als naaste buur, speciaal voor het ontbijt, lunch en diner’, vertelt Martien. ‘Waar geen La Place zit, zorgen we zelf voor het ontbijt voor onze gasten.’
Kick
Met weinig marketing zijn de ondernemers erin geslaagd een uitstekend hotelconcept neer te zetten. ‘Dat is een kick’, Martien Heinrichs zegt de derde generatie van de Van de Valk familie. ‘Kijk bijvoorbeeld naar de Bredase locatie, begin dit jaar geopend, dat nu al een aardige bezetting heeft. Dan wil je er nóg een natuurlijk. Al doende leer je. Zo willen we dicht bij de snelweg zitten, gratis parkeergelegenheid bieden en voor iedereen goed bereikbaar zijn. Een beetje een achterland hebben van leisure of andere bedrijvigheid is ook een voordeel dat gezinnen aantrekt die een dagje uit gaan.’
Hoog serviceniveau
Martien laat zich graag inspireren bij zijn streven om een viersterrenkwaliteit tegen een driesterrenprijs te kunnen blijven bieden. Daarom bezoekt hij regelmatig vijfsterrenhotels: ‘Ik leer niets van driesterrenhotels, want ik ben nieuwsgierig naar de nieuwste ontwikkelingen. Waarom betaalt iemand vijfhonderd euro per nacht? Dat zit ‘m in het serviceniveau. Je hebt tegenwoordig al hotels waar je uit vier verschillende hoofdkussens kunt kiezen. Dat wil ik ook gaan doen, een hoofdkussenmenu faciliteren. Een hoog serviceniveau past prima in een Gr8 Hotel.’
Uitdaging
Door de corona ging er 2,5 jaar verloren. Op dit moment loopt Martien, die zich binnen de organisatie in het bijzonder richt op strategische groei, tegen de welbekende hoge bouwprijzen en rentes aan. Lastig als je juist wil gaan bouwen. Ook om concurrenten kan hij niet heen, zoals de Airbnbs bijvoorbeeld. Toch is dat voor Martien juist een uitdaging. ‘Ik heb geen probleem met concurrenten’, reageert hij. ‘Je moet altijd uitgaan van eigen kracht. Kom gerust naast ons zitten, dan zien we wel wie er beter is. Dit klinkt zwaar competitief, maar dat is de ondernemer in mij.’
Ambitie
Geheel tegen de familietraditie in mikt de Gr8 conceptlijn op het segment net onder dat van de Van der Valk Hotels. In deze laagdrempeligheid zag Martien een gat waar hij vervolgens insprong. Werden de Van der Valk hotels in de loop der jaren groot met restaurants, Gr8 wil dat doen met de kamerverkoop. ‘Die toekan zit in mijn hart en gaat er nooit meer uit’, merkt Martien op die vlak achter het Van der Valk Hotel in Vught opgroeide. ‘Maar ze moesten dit in de familie eerst nog even aan zien allemaal. Dat snap ik wel. De transformaties van de verouderde aftandse gebouwen naar moderne panden waren toen nog niet gerealiseerd. Intussen geloven ze het wel. Onze Gr8 Hotels staan er netjes bij en lopen goed. Mijn ambitie? Twintig Gr8 Hotels in Nederland neerzetten binnen vijf jaar. Daarna misschien eens in België rondkijken.’
Ondernemersbloed
Of het een voordeel is om een telg uit een bekende ondernemersfamilie te zijn? ‘Ja en nee’, antwoordt Martien eerlijk. ‘Ja, omdat ik erg trots ben op dat ondernemersbloed dat je er ook bij mij niet zomaar uit kunt zuigen. En nee omdat ik als eenpitter toch al snel in verband wordt gebracht met mijn familie. Dan moet je weer gaan uitleggen dat dit je eigen bedrijf is, eigenhandig opgebouwd met je eigen verdiende geld. Ach, je went eraan.’ Oh, dan mag deze vast ook: we kennen allemaal die schnitzel en die appelmoes met dat kersje erop bij de Toekan-restaurants. Wat is Martiens kers op de taart? ‘Die kamer met wow-effect natuurlijk’, reageert hij onmiddellijk. ‘Daar is het voor iedereen goed toeven en krijg je veel voor weinig.’
TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA