Ondernemen met Visie: Dennis Nouwens

Ondernemen lastig? Niet voor hem. Hij weet wat hij wil, durft nee te zeggen en omarmt zijn impulsiviteit. ‘Wanneer het goed voelt en er zit handel in, ga ik ervoor’, zegt Dennis Nouwens.


Uitgave: Sept-Okt 2016
Thema’s: Transport Transport & Logistiek Transporteur

Hij had het op z’n 23e al prima voor elkaar met een goede baan bij een transportbedrijf, een vast salaris en een auto van de zaak. Maar dat was niet voldoende voor hem. De ondernemer wilde zijn eigen bedrijf beginnen en onafhankelijk zijn op een manier waar hij zelf in geloofde. Vanaf het bekende zolderkamertje zonder personeel in 1997 is zijn bedrijf Nouwens Transport Breda intussen uitgegroeid tot een onderneming met 90 man personeel in dienst en heel wat vrachtwagens voor de deur. Maar het aantal wagens is voor hem relatief. ‘Rendement is heilig’, zegt Dennis Nouwens (44) die zelf ook jaren achter het stuur zat en heel Europa aandeed toen hij nog chauffeur was. ‘Dat bewaak ik streng. Daar moet alles voor wijken. Ik reken prijzen die nodig zijn en laat me niet leiden door de klant. Wil de klant niet, dan nemen we afscheid. Ik wil zelfstandig blijven, anders is de lol er voor mij af.’ Duidelijke taal. Ik vraag hem onmiddellijk waar hij dan wel de kriebels van krijgt in deze onstuimige branche waarin het momenteel slecht gaat. ‘Als het kwaliteit betreft’, reageert hij. ‘Als ik hoor dat iemand anders beter is dan wij. Maar dat hoor ik zelden, hoe blasé dit ook mag klinken. Op klanttevredenheid scoren we al jaren hoog. Het is eigenlijk heel simpel, wie voorop wil lopen en de concurrent voor wil zijn, moet zich onderscheiden van het gros.’

Tackelen
En dát is hem gelukt. Voorheen richtte hij zich op high tech, een product dat echter rap in populariteit toenam waardoor de concurrentie alleen maar harder ging. Maar deze dreiging wist hij tijdig te tackelen. Hij investeerde in kastwagens met harde wanden en alarmen op de deuren en gaf anderen het nakijken met hun traditionele zeilen wagens. Ook hierin zou hij kunnen worden ingehaald, ware het niet dat hij tijdig andere niche markten ging verkennen en uitkwam bij farmaceutische producten. Een gouden greep. Dennis investeerde in een kwaliteitsman, perfect uitgeruste wagens en daarbij behorende certificeringen en bleef zich specialiseren. Onlangs nog werden twee gloednieuwe panden bijgebouwd op het industrieterrein op Heilaar-Noord waar het hoofdkantoor zetelt. ‘Ik vertrouw op mijn intuïtie’, legt hij uit. ‘Ik zie kansen en pak ze. Als mijn buurman belt en zegt dat hij een stukje grond over heeft, weet ik binnen drie dagen wat en hoe. Als het goed voelt en er zit handel in, ga ik ervoor.’ Nouwens zit er overigens zelden naast. Behalve die ene keer dan, toen zijn impulsiviteit tot een mega miskoop leidde. Tijdens een vakantie kreeg hij een telefoontje. ‘Of ik een overname wilde doen van een collega die failliet dreigde te gaan’, vertelt hij. ‘Na een uurtje nadenken zei ik ja. Dat had ik niet moeten doen. Maar sommige kansen komen geen tweede keer. Als je te lang nadenkt, is iemand anders je voor.’

Excuus
De branche kampt momenteel met grote dreigingen. Zo is de Bredase ondernemer zich bewust van de aanhoudende groei van Oost-Europese transportbedrijven, Brexit en het tekort aan goed opgeleide en ervaren chauffeurs. ‘Deze fenomenen mogen niet als excuus gebruikt worden voor een falend ondernemerschap’, zegt Dennis met klem. ‘Je ziet echter dat veel collega’s afgeven op Oost-Europa. Die slag is bij voorbaat verloren, we moeten dealen met deze ontwikkelingen. Zorg dus dat je beter bent of stop er mee. Terugkijken en klagen heeftgeen zin. Behalve dat ze blijven hangen in het verleden, laten ze zich de voorwaarden opleggen door hun klanten. Dat moet een keertje misgaan. Leg uit waarom je de prijzen hanteert die je op tafel legt, wees open in je calculatie. Toon het verschil in kwaliteit en maak dat waar. Daarin zit het onderscheid. Of zo je wilt, het succes.’

< Alle thema's