Renova Breda: In de glazen bol kijken

Welke kant we in de toekomst opgaan voor wat betreft autorijden? Ik kan niet verder kijken dan een jaar of zes. De ontwikkelingen gaan zo snel. Maar ik heb wel een vermoeden’, zegt Steven Hamers (45), vestigingsdirecteur van Renova in Breda. Hij heeft een dochter; Guusje, van twee jaar. Zal zij later nog benzine tanken of ligt die tijd dan allang achter ons?


Uitgave: Sept-Okt 2016
Thema’s: Autobedrijf

Hij is vestigingsdirecteur van Renova’s grootste filiaal. Daarnaast heeft hij de verantwoordelijkheid over het Renova Contact Center, wat in april 2015 in zijn vestiging is opgericht. ‘Telefonisch contact en afspraken worden vanuit hier centraal gecommuniceerd. Er zitten dagelijks vier telefonistes en drie planners die de mensen te woord staan en verder kunnen helpen.’


Alles is bezet
Steven volgt alles op automotive gebied. Een gebied dat zich, sinds hij in 1995 bij BMW begon, in een razendsnel tempo ontwikkelt. Ik vraag of hij in zijn glazen bol wil kijken en kan voorspellen hoe we straks gaan rijden. Iedereen in een hybride? ‘Het probleem van hybride auto’s is de actieradius, het aantal kilometers dat de auto kan rijden op een volle accu. Die is per auto verschillend, maar blijft vaak beperkt. Het aantal oplaadpunten in Nederland neemt wel toe, nu zijn er zo’n 23.000. Veel hybride auto’s zijn ook niet om emotionele redenen (‘wauw wat een prachtige auto’) maar om het fiscale voordeel gekocht, volgens Steven. ‘Bijkomend gemak is natuurlijk het parkeren. Alles is bezet, behalve de plaatsen met oplaadpunten voor elektrische auto’s, waar dan ook volop gebruik van gemaakt wordt. Al rijdt de desbetreffende chauffeur gewoon op benzine. Per januari 2017 veranderen de fi scale regels weer, alleen volledig elektrische auto’s behouden fiscaal voordeel.’

Net als je mobieltje
‘Zo rijdt de BMW i3 volledig elektrisch en heeft een actieradius tot 250 kilometer. Er bestaat nu zelfs een speciale app, waarmee je de accu kunt voorverwarmen, wat een positief effect heeft op de actieradius. We verkopen oplaadpunten voor thuis, waarmee je in drie uur een volle accu hebt. Het is ook gewoon wennen, net zoals je je mobiele telefoon ’s avonds aan de oplader op het nachtkastje legt: de routine van het opladen en leren vertrouwen op de accu. De BMW i3 is sinds 2013 in productie en we hebben de accu’s in 2016 getest. Na drie jaar bestond nog meer dan 95% van de capaciteit. Bovendien krijg je er acht jaar garantie op.‘

Noorwegen op waterstof?
De vraag is wat het uiteindelijk gaat worden: blijven we toch voornamelijk op traditionele brandstof rijden, wordt het elektrisch of gaat waterstof de boventoon voeren? Want ook waterstof kan een auto elektrisch laten rijden. Het voordeel daarvan is, dat je op een kilo waterstof 100 kilometer kunt afl eggen. De gemiddelde, toekomstige auto zou dus met vijf kilo waterstof wel 500 kilometer kunnen rijden. ‘Ik denk persoonlijk dat veel auto’s van de nabije toekomst uitgerust zijn met een brandstofcel. De opslag van waterstof was tot nu toe een probleem, maar er wordt flink mee geëxperimenteerd. Ik voorspel dat brandstofcel-auto’s binnen vijf jaar volop in Nederland verkrijgbaar zullen zijn. Maar de eerstkomende tijd blijven de conventionele auto’s het meest in zwang. Om de simpele reden dat de olielobby te sterk is, de bestaande auto’s nog niet opgereden zijn en er nog niet genoeg prijsklassen zijn in het nieuwe rijden. Noorwegen is een voorloper op dit gebied; het heeft wettelijk bepaald dat er na 2025 geen brandstofmotoren meer verkocht mogen worden.’

Op de plank
‘Wellicht wordt daarnaast het toekomstige rijden autonoom. Ook bij ons liggen er al zelfrijdende auto’s op de plank. Maar overheden moeten dat eerst gaan vrijgeven, want het heeft natuurlijk veel gevolgen voor verzekering en aansprakelijkheid. Nog een toekomstvoorspelling is het principe van ‘drive now’, omdat ruimte een steeds groter issue is en gebruik belangrijker wordt dan bezit. Je stapt in de dichtstbijzijnde geparkeerde auto, waarop je geabonneerd bent, en rekent na gebruik het aantal kilometers af. In steden als München en Berlijn gebeurt dat al.‘

Gifgroen rijden
Zijn deze ontwikkelingen een grote bedreiging voor Renova? ‘BMW is een groot merk en heeft de capaciteit om in ontwikkelingen mee te gaan en trends voor te zijn. Per jaar worden er wereldwijd 2,2 miljoen BMW’s gekocht. BMW, en dus ook Renova, verkoopt auto’s waarbij het gaat om beleving. De winkelfunctie is daarom ook nog belangrijk bij ons, je wordt als klant in de watten gelegd en kunt de auto’s van dichtbij zien, horen, voelen en ruiken.’ Wat als ik hem om zijn absolute voorkeur zou vragen? ‘Dan zou ik zeggen een BMW 3.0 CSL, van begin jaren ’70. Die zijn er nog. Liefst een gifgroene.’

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's