Schade aan de auto is altijd vervelend, maar - eerlijk is eerlijk - soms is het ook grappig. De olifant bij de Beekse Bergen die de motorkap als stoel gebruikte. Of die klant die na het herstellen van zijn auto wegrijdt en meteen tegen de reclamezuil aanknalt. Bas en zijn ‘jongens van de vloer’ doen er alles aan om negatieve schadeervaringen om te zetten in positieve. En vaak goedkoper dan verwacht.
Geen must
Alles aan Bas straalt gecontroleerde passie uit. Als jongste van het gezin, nam hij de zaak van zijn vader over. Inmiddels bestrijkt hij een flinke regio met Schadenetfilialen in Tilburg, Breda en Etten-Leur. Bas: ‘En dat doen we met één insteek: we proberen het beste bedrijf van de regio te zijn. Ik wist al snel dat ik moest groeien. Daar vraagt de markt om. Ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. En de maatschappij verandert. Voor jongeren is de auto een middel om van A naar B te komen. Het bezit is geen absolute must meer.’ Minder auto’s en meer veiligheidstechnologie - denk aan automatisch remmende auto’s - zorgen voor minder schade en dus minder handel. Het klinkt als een cliché, maar bij Schadenet denken ze met de klant mee en het liefst nog een stapje verder. Bas: ‘Met goede service en flexibiliteit maken wij het verschil.’
Nooit pushen
Bas zal zijn kinderen nooit pushen om de zaak over te nemen. Zoals zijn ouders hem ook niet pushten. Bas: ‘Eigenlijk om één simpele reden. Iemand dwingen om iets te doen waar hij niet achterstaat, is gedoemd te mislukken. Mijn ouders komen vaak even kijken op de zaak. En mijn vader werkt nog weleens mee. Fijn dat ik soms op hem terug kan vallen. En voor hem leuk dat het ‘moeten’ eraf is. Dat is mooi om te zien.’
Tekst: Jenneke de Roij
Fotografie: Kees Bennema