Door internet heeft een particuliere belegger toegang tot bijna evenveel en even snelle informatie als een professionele belegger. Koersen en financieel nieuws kunnen door iedereen realtime worden gevolgd. Het lijkt logisch om al dit nieuws mee te nemen in beleggingsbeslissingen. Het laatste inflatiecijfer in Nederland, de meevallende groei in Duitsland of de betalingsbalans van de VS; het heeft allemaal invloed op de kortetermijnbeurskoersen. De vraag is of het zin heeft met al deze nieuwsfeiten rekening te
houden bij het beleggen.
Veel handelen
Persoonlijk denk ik van niet. Sterker nog, ik denk dat het onverstandig is om je te focussen op de snelle nieuwsstroom. Want het trekt de aandacht sterk naar kortetermijnbewegingen en vertroebelt de blik op de totale structuur van de portefeuille. En het verleidt je om veel te handelen. Diverse onderzoeken hebben laten zien dat je door veel te handelen geen hóger, maar juist een láger rendement behaalt. Dit alleen al door de kosten van de vele transacties die op het rendement drukken.
Beleggen in een bedrijf
Daarbij komt dat op lange termijn het verband tussen economische cijfers en aandelenkoersen helemaal niet zo groot is, allerlei complexe beleggingsmodellen ten spijt. Want als je een aandeel koopt, beleg je uiteindelijk in een bedrijf en niet in een economische variabele of in een trend of iets dergelijks. En het is logisch dat uiteindelijk de prestaties van het bedrijf bepalen wat de koers van het aandeel van dat bedrijf doet.
Niet gek laten maken
Daarom moet je vooral naar het bedrijf zelf kijken om te bepalen of je de aandelen wilt kopen. Hoe sterk is de cash flow en de winstontwikkeling, hoe ziet de balans eruit en hoe is de marktpositie. Dit klinkt simpel, maar is niet eenvoudig. Juist het consistent vasthouden aan je uitgangspunten en je niet gek laten maken door de grote stroom van dagelijkse informatie vergt doorzettingsvermogen, discipline en geduld. Beleggers die vasthouden aan deze ‘simpele’ uitgangspunten, kunnen op langere termijn het beste rendement behalen.