Leendert van den Born: Het is nu tijd

Rachid Lezaar is accountmanager zakelijke markt bij dealerbedrijf Leendert van den Born. In een vorig leven was hij timmerman. ‘Dat kwam uit de beroepskeuzetest’, glimlacht hij. De afgelopen jaren liet hij zich omscholen in de commerciële richting. Vanwege het contact met mensen en het vak zelf.


Uitgave: Sept-Okt 2017
Thema’s: Mobiliteit Autobedrijf Dealerbedrijf

Zo zie je maar: er is altijd ruimte voor verbetering. Dat geldt ook zeker voor de mobiliteit van een onderneming. Rachid kijkt graag kritisch mee. De autobedrijven van Leendert van den Born leveren een compleet gamma van personen- en bedrijfsauto’s van de merken Nissan en Kia. De accountmanager toont zich een hartstochtelijk voorstander van elektrisch rijden. Als je volledig elektrisch rijdt met 4 procent bijtelling, spaar je immers het milieu en je bankrekening.

Dagelijkse route
Rachid: ‘Mensen denken nog altijd, ten onrechte, dat ze niet ver komen met een elektrische auto. Klanten die twijfelen, krijgen van mij altijd een auto mee. Zo heeft een potentiële klant onlangs zijn dagelijkse route gereden: ruim 200 kilometer met één keer laden. De actieradius van een elektrische auto is vaak voldoende om de dagelijkse ritten te kunnen rijden. Nederland heeft een uitgebreide oplaadinfrastructuur die blijft groeien. Dat geldt ook voor andere Europese landen. Het aantal beschikbare snelladers groeit. Daarmee laad je de accu in ongeveer twintig minuten tot 80 procent vol. Van den Born levert de Kia Soul en Nissan Leaf volledig elektrisch. De Nissan Leaf wordt geleverd met een app waarmee je de actieradius kunt checken en laadmomenten kunt plannen. Als leuke extra kun je de airco of verwarming voor vertrek aanzetten of het laden op afstand starten.’

Op de agenda
Volgens Rachid is het nu tijd om elektrisch rijden serieus te overwegen. Het is fiscaal aantrekkelijk en de EU wil de komende decennia de CO2-uitstoot met 80 tot 95 procent terugbrengen. Rachid: ‘Bij veel bedrijven staat elektrisch rijden wel op de agenda, maar ondernemers weten niet precies hoe ze het succesvol kunnen implementeren. Ik adviseer en begeleid daarin.’ Rachid heeft een netwerk van specialisten bijvoorbeeld op het gebied van passende laadoplossingen voor ondernemers. Hij besluit: ‘Zakelijke mobiliteit is altijd maatwerk en bedrijfsspecififiek. Mijn devies luidt dan ook: Uw business, uw mobiliteit, mijn prioriteit.’

Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's