Rüttchen Bedrijfsauto's: Ik zou niet weten wat we nièt kunnen bieden

In de wereld van bestelwagens speelt Mercedes-Benz al meer dan een eeuw de hoofdrol. Ook in de toekomst zal dit niet anders zijn. De investeringen in innovaties zijn immers enorm. Bovendien is het gamma compleet. Toch bleef er nog één gaatje te dichten. Dat gebeurt op 4 november.


Uitgave: Sept-Okt 2017
Thema’s: Autobedrijf Dealerbedrijf Mobiliteit Transport

‘Iedere ondernemer is uniek. Dat maakt ook iedere bestelwagen uniek. We hebben het aanbod, de expertise, de dienstverlening en de specialisten om aan elke mobiliteitsbehoefte in elke levenscyclus van een bedrijf invulling te geven. Ik zou niet weten wat we nièt kunnen bieden’, zegt Peter van Bebber, verkoopdirecteur Vans Rüttchen Automotive.

Maximale aandacht
‘Anders dan andere merken besloot Mercedes-Benz een paar jaar geleden haar totaalaanbod onder te brengen in drie aparte zuilen: personenwagens, bestelwagens en trucks. Op die manier kreeg elke zuil maximale aandacht. Rüttchen heeft deze structuur overgenomen en heeft ook een aparte Vans tak. Binnen die markt willen we het verschil maken’, zegt Rico van de Laar. Als fleetsalesmanager Vans ondersteunt hij de zes Rüttchen-vestigingen (Breda, Tilburg, Gorinchem, Tiel, ’s-Hertogenbosch en Veghel).

Pilotland
‘Het bestelwagensegment groeit jaarlijks met circa 10 procent. Het groeit sneller dan dat van de personenwagens en trucks. Om het belang van dit segment te onderstrepen én om zich te onderscheiden van andere aanbieders, introduceerde Mercedes-Benz drie jaar geleden het Van Pro-label. Dit certifi caat staat garant voor topkwaliteit en geldt voor alle bestelwagens. Het is de bedoeling dat alle Europese dealers van Mercedes-Benz dit label gaan uitdragen. We zijn er trots op dat Nederland samen met Duitsland als pilotland fungeerde. We hebben met andere woorden bepaald hoe hoog de lat ligt’, zegt Peter. 

Het beste van alles
‘Uitgangspunt van Van Pro was de vraag hoe we onze klanten de beste kwaliteit kunnen bieden. Hoe kunnen we een organisatie neerzetten die klanten volledig ontzorgt als het gaat om hun bestelwagens? Flexibele openingsuren hanteren is alvast één manier om dit te realiseren. In het trucksegment van Mercedes-Benz bestond die flexibiliteit al. Met het Van Pro-label zet het zich dus ook door bij de bestelwagens. Het betekent dat we ook buiten de geijkte openingsuren bereikbaar zijn. Er is een avondopenstelling en we zijn er op zaterdagochtend. De andere Van Pro-criteria hebben te maken met het productaanbod, de dienstverlening en de scholing van medewerkers. Met deze kwaliteitsslag willen we klanten het gevoel geven dat ze voor alles bij ons terechtkunnen: van de financiering van hun bestelwagen tot de dienstverlening na verkoop. Uiteraard vinden ze bij ons ook gebruikte bestelwagens met het Used1-label. Want bestelwagens jonger dan vijf jaar en met minder dan 180.000 km op de teller, geven we graag een mooi tweede leven.’

Extra troef
‘Dat we beschikken over een eigen carrosserieafdeling is een extra troef’, stelt Peter. ‘Het maakt het mogelijk om elke bestelwagen op maat van de klant klaar te maken. Hoe moet de bestelwagen worden ingericht? Wat wil de klant ermee? Het is een kwestie van goed luisteren en meedenken. Dankzij de vele uitrustingsmogelijkheden, optiepakketten en accessoires kunnen we elke Mercedes-Benz-bestelwagen aanpassen aan de specifieke wensen en eisen van de klant. We kunnen er zelfs een mobiele werkplaats van maken.’

Gaatje
In het enorme gamma ontdekte Mercedes-Benz toch nog een gaatje: de pick-up ontbrak tot nu toe in het aanbod bestelwagens. Daar komt op 4 november verandering in. Die dag wordt de X-Klasse geïntroduceerd. ‘Hiermee wil Mercedes-Benz een echte premium neerzetten. Er zijn drie uitvoeringen: de Pure (basisuitvoering), Progressive (middelmaat) en Power (topversie). Opvallend is de aandacht die is besteed aan infotainment. Met een 360-gradencamera bijvoorbeeld kan de bestuurder over de heuvelrand kijken en zien wat er verder op zijn pad ligt. Qua kwaliteitsklasse kun je deze pick-up het beste vergelijken met de S-Klasse.’ Welke potentiële klanten ziet Rico voor deze nieuwkomer? ‘Ik denk dat de paardenwereld, landbouw, groenvoorziening, weg- en bosbouw en bouwwereld zeker gecharmeerd zijn van deze premium pick-up. Als ik voortga op de ‘followers’ die zich na onze mailing van twee weken geleden hebben gemeld, is de interesse in elk geval groot.’

Drone delivery
‘In de loop van 2018 worden er nog meer nieuwe modellen en types bestelwagens verwacht’, voegt Peter eraan toe. ‘Die laten al een stukje zien van hoe Mercedes-Benz de toekomst van haar bestelwagens ziet. Er komt bijvoorbeeld een volledig elektrische bestelwagen met een actieradius van meer dan 200 km.’ Ondertussen heeft Peter een filmpje gestart met als titel ‘Mercedes-Benz Vision Van: Future of transportation’. Daarin is te zien hoe een bestelwagen automatisch - zonder menselijke tussenkomst - wordt geladen. Compact en met optimale benutting van de beschikbare ruimte. Vervolgens rijdt de bestelwagen een voorgeprogrammeerde route en worden producten - al dan niet met behulp van een drone - snel en effi ciënt op de bestemming afgeleverd. ‘Binnen vijf jaar wordt dit al voor een groot deel realiteit. Mercedes-Benz investeert namelijk enorme bedragen in het innoveren en automatiseren van het bestelproces. Want als ondernemers effi ciënter gebruik kunnen maken van hun bestelwagen, kunnen ze ook efficiënter zakendoen.’

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Arnold Reyneveld

< Alle thema's