ONE50: Dit virus onderschatten kan echt niet meer

Veel particulieren, maar ook ondernemers zien de noodzaak van de 1,5-metermaatschappij onvoldoende in. ‘COVID-19 blijft nog lang onder ons en de economische gevolgen van een tijdelijke sluiting van bedrijven zijn enorm’, stellen specialist in vloer- en straatafwerking Erik de Leeuw en gedragswetenschapper Martin Loeve.


Uitgave: Sept-Okt 2020
Thema’s: Samenwerking Maakindustrie Made in Brabant

Samen met Twan Robbeson (out-of-the-box denker en specialist crowdmanagement) en Hans Beljaars (strateeg, conceptdenker en marketeer) startten ze ONE50. ONE50 helpt bedrijven, gemeenten en andere organisaties hun coronamaatregelen te professionaliseren. ‘Onder de noemer met ELkaar plaatsten we onder andere een button van twaalf meter doorsnede op het Marktplein in Etten-Leur. Om mensen te laten weten dat ze er niet alleen voor staan’, vertelt Erik. ‘Met ELkaar is een tegenhanger van alle ver- en geboden en signaleringen zoals stickers en linten in de openbare ruimte. De bedoeling hierachter is goed, maar duidelijk is het niet.’

Noodzaak
Zowel in de openbare ruimte als in bedrijven moet de minder bewuste groep meer bewust worden. Martin: ‘Deze groep moet herinnerd worden aan de noodzaak van de 1,5 meter afstand. En ondernemers moeten zorgen voor een veilige werkomgeving. Helaas realiseert nog niet elke ondernemer zich dat zijn bedrijf dicht moet als een groep medewerkers besmet is.’ De oplossing ligt in het beïnvloeden van menselijk gedrag en in uniforme, positieve maatregelen. Het virus onderschatten kan volgens de twee echt niet meer. Martin zag zijn 88-jarige moeder maanden niet. ‘De eenzaamheid door corona is voor ouderen enorm moeilijk.’ Erik ziet bij een van zijn medewerkers dagelijks de ingrijpende gevolgen van de ‘milde vorm van COVID-19’ die deze man tijdens carnaval opliep. ‘Hij was zijn smaak en reuk maanden kwijt en zijn concentratievermogen is nog lang niet op peil.’

Positief
Het ontwikkelen van middelen en maatregelen die wel gedragen worden, is niet moeilijk. Martin: ‘Door belijning op straat of bedrijfsvloer te plaatsen, zorg je dat mensen de desinfectiepaal niet voorbijlopen.’ Positiviteit en bottom up vormen de sleutel. ‘In de rij voor de milieustraat ergeren mensen zich enorm, omdat ze niet weten hoe lang ze nog moeten wachten. Uitleg over de lengte van de wachttijd, bijvoorbeeld met gekleurde zones op straat, leidt tot begrip. Door mensen mee te laten denken over maatregelen creëer je veilige werksituaties met maatregelen die gedragen en dus opgevolgd worden.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's