Renova Breda: We hadden geen idee waar het naartoe ging

‘Ik moest niet, ik mocht’, zegt Jan-Hein Alkemade (52) over zijn stap om in 1994 familiebedrijf Renova over te nemen van zijn ouders. Zijn werk past bij hem. ‘Elke jongen heeft toch een passie voor snelheid?’


Uitgave: Sept-Okt 2020
Thema’s: Automotive Autobedrijf Mobiliteit Ondernemen met visie

De skelter uit zijn jeugd verruilde hij voor de mountainbike. ‘Mijn andere hobby heeft wel te maken met auto’s. Ik rijd thuis Formule 1-wedstrijden in een simulator.’ Daarnaast is hij hoofdsponsor van een raceteam met twee coureurs die in een BMW M4 internationale wedstrijden rijden in de GT4 European Series.

Mondkapje
Behalve voor snelheid en techniek heeft hij een passie voor zijn collega’s. ‘Het woord personeel gebruik ik niet, nooit. Alle 260 Renova-medewerkers zijn mijn collega’s.’ Renova is een platte organisatie. ‘Toen de scholen sloten en mensen massaal thuis gingen werken, ben ik direct alle vestigingen langsgegaan. De vestigingsmanagers en ik hadden geen idee waar het naartoe ging, maar hebben geprobeerd alle vragen van collega’s en klanten zo goed mogelijk te beantwoorden. De showrooms bleven geopend met in achtneming van alle maatregelen.’ Lunchpauzes zijn gespreid en chauffeurs die auto’s wegbrengen, dragen een mondkapje en handschoenen en reinigen de auto’s voor overdracht aan de klant. ‘Dit soort initiatieven kwam uit de organisatie. Dat vind ik mooi, we doen het echt samen.’

Herstel
De productie van BMW’s en MINI’s lag acht weken stil. Nu is onze uitdaging om dit in te halen.’ Hij prijst de Nederlandse regering voor de financiële tegemoetkomingen. ‘Voor ons zijn die voldoende. Ik weet nog niet zeker of we er gebruik van hoeven te maken. Ik hoop dat mijn branche zich kan herpakken, er is al een herstel te zien. Maar veel branches zullen er lang last van blijven hebben.’

Jubileum
Jan-Hein koos ervoor om door te pakken. ‘De overnames van de BMW- en MINI- dealerbedrijven in Roosendaal en Goes waarmee we op zeven vestigingen komen, zijn doorgegaan en ook de nieuwbouw van de Tilburgse vestiging aan de Kempenbaan zetten we door. De eerste week van oktober gaan de graafmachines aan de slag.’ De opening staat gepland voor november 2021. ‘Die combineren we met de viering van ons zestigjarig bestaan.’ De extra tijd die corona hem gaf, gebruikte hij om de nieuwe vestigingen te integreren in de organisatie. ‘Dat was een voordeel van deze crisis.’

Lastige vraag
Hij bestempelt de coronacrisis als ‘mistig’. ‘Niemand kan zien of vertellen wanneer we eruit komen. In 2009 konden we dat wel, aan financiële crises zit namelijk een einde.’ Hij heeft wel iets aan zijn ervaringen van toen. ‘Ik heb geleerd dat je geduld moet hebben en moet focussen op kostenbeheersing. We zijn zeer lean, mean en clean, maar er zijn uiteraard altijd dingen die beter kunnen.’ De toekomst voorspellen, kan hij niet, maar hij hoopt dat er aan het eind van het eerste kwartaal van 2021 een vaccin is. ‘Normaliter duurt zo’n ontwikkeling jaren, kan het echt zo snel? Ik vind dat een lastige vraag. We rijden in de mist, hebben slechts 50 procent zicht, maar moeten voor 100 procent keuzes maken.’

Achterlopen
Met zijn 52 jaar hoort Jan-Hein al bij de seniors van Renova. ‘We werken bewust met veel jonge mensen. Ze houden me jong, brengen nieuwe technieken en kennis mee.’ Hij merkt regelmatig dat hij op sommige gebieden soms achterloopt. ‘We zaten op een terras in Frankrijk, mijn vrouw en ik probeerden de menukaart te ontcijferen door woord voor woord alles te vertalen via een vertaalapp. Mijn dochter vertaalde de hele kaart binnen een paar seconden via een tool waarvan wij nog nooit gehoord hadden.’ Dat jonge past ook bij de organisatie die Renova sinds jaar en dag is. ‘Geen automobielbedrijf, maar een ICT-bedrijf.’ De klant is nog altijd koning, maar alles verloopt vlot en via ICT. ‘De auto meldt zelf dat hij onderhoud nodig heeft.’

De schoonste
De toekomst van de automotive hangt af van de keuze die fabrikanten maken in soort aandrijflijn. ‘Wordt het elektrisch of hybride. En als het hybride wordt, rijden we dan op diesel, benzine of een alternatieve brandstof? En in tegenstelling tot wat veel mensen denken; diesel is de schoonste brandstof die er is mits de uitstoot goed gefilterd wordt. De dieselmotoren van BMW en MINI voldoen hier uiteraard aan. Vandaar dat fabrikant BMW onlangs ook heeft aangegeven de komende twintig jaar - naast de logische investeringen in elektrisch en hybride motoren - nog fors te investeren in diesel- en benzinemotoren.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's