Met de komst van de financieel directeur kunnen alle directieleden zich weer richten op hun kerntaken en doen waar ze goed in zijn. André: ‘In mijn geval ondernemen.’ In 1986 startte NOMI Co-Packing met het verpakken van sportartikelen van Adidas. Later kwamen daar wasmiddelen bij en tegenwoordig verpakt NOMI hoofdzakelijk voedingsmiddelen, met name chocolade en zoetwaren. André: ‘We richten ons altijd op groei en bewegen mee met de markt. De laatste jaren is er veel belangstelling voor gezonde voeding. Daarom zijn we al een tijd actief op de markt voor fruitsnoepjes en tegenwoordig ook steeds meer voor vegetarische en vegan producten.’ André gelooft dat NOMI Co-Packing in deze markt een hub-functie kan vervullen. ‘Nederland loopt voorop in de ontwikkeling van de vegetarische en vegan markt. Binnen Europa maar ook voor de andere continenten kunnen we daarin een centrale rol innemen. We hebben de machines, kennis en ervaring én we liggen gunstig tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen in, met Duitsland als achterland.’
Varen op intuïtie
Genoeg plannen, maar regelgeving en krapte op de arbeidsmarkt remt de groei. Daarom moet de focus liggen bij de activiteiten die het best bij ons passen. Met de nieuwe fi nancieel directeur is het een stuk duidelijker waar de winst zit. ‘NOMI is een gezond bedrijf, maar we moeten wel verstandige keuzes blijven maken. Dat doen we tegenwoordig met behulp van dashboards. Voor mij was dat wennen. Ik voer altijd op mijn intuïtie. Ik kocht een machine en dan zag ik wel. Een keer per jaar vertelde de accountant hoe goed mijn jaar precies was geweest. Ik vond het trouwens ook niet makkelijk om bepaalde verantwoordelijkheden over te dragen. Ik houd nogal graag de touwtjes in handen, maar inmiddels heb ik er alle vertrouwen dat mijn directie- en managementleden alles in goede banen leiden.’
De grote lijnen
‘Ik richt me nu weer op de grote lijnen: projecten, klanten, leveranciers en beurzen. Daar word ik wijzer van. De beste ideeën krijg je nu eenmaal als je onderweg bent. Die tijd moet je jezelf ook gunnen.’
TEKST: RAQUEL MOURIK
FOTOGRAFIE: KEES BENNEMA