Wethouder Erik de Ridder reikte de prijs uit tijdens een bezoek op 4 april. Erik de Ridder: ‘Steeds weer zie ik hoe bedrijven floreren in onze gemeente. Dit bedrijf is niet anders: een snelle groeier die met een team van meer dan dertig mensen dagelijks mooie producten maakt voor de nationale markt. Banketbakkerij De Maro staat bekend als dé producent van dagverse eierkoeken in Nederland, daarnaast heeft Bart Snijders de ambitie om met het typische Tilburgse product de witte koek heel Nederland te veroveren. Ik ben trots op het feit dat hij samen met zijn team zo heeft kunnen groeien en nog steeds doorgroeit. Van een banketbakkerij naar eigenaar van een Foodgroup met wereldwijde ambities.’
Groeistuipen
De Maro is dé producent van de ‘witte koek’, naast diverse soorten eierkoeken en andere producten zoals plaatcake, meringues en bake-off voor de retailmarkt, foodservice, out-of-home en export. De Maro bedient o.a. Jumbo, Sligro, AH, Nettorama en andere Retail organisaties. Deze producten en grondstoffen worden ook geëxporteerd ver buiten Europa. Door de snelle groei is de bakkerij een aantal keer verhuisd, maar uiteindelijk aan het Knippersven in Berkel-Enschot terecht gekomen. Mede dankzij gemeente Tilburg kon het bedrijf steeds meegroeien met Bart zijn ambities: ‘Ik ben zeer te spreken over de manier waarop ik ben geholpen door de gemeente Tilburg, ze begrepen mijn wensen en noodzaak uit te breiden. Vanwege hoge ambities was het pand namelijk al snel te klein waardoor het is uitgebouwd en onlangs nóg een keer.’
Successen en mijlpalen
Inmiddels heeft Bart dertig personen in dienst waaronder enkelen met afstand tot de arbeidsmarkt (o.a. Wajong). Het bedrijf heeft ook contact met het UVW. Bart: ‘Het team is super. Iedereen hier telt mee, heeft plezier in het werk en mag meegenieten van alle successen en mijlpalen die er – nog meer – behaald worden.’ Zoals de groei van de ‘witte koek’, van origine een Tilburgs product. Bart: ‘De bereidingswijze is zeer complex. Wij zijn de enige bakkerij in Nederland die zich hieraan waagt in grote oplages. Maar het kan en mag altijd groter. Ik hoop dat de Tilburgse industrie en mijn Tilburgse netwerk daaraan bijdraagt, want in de regio heeft dit zijn waarde al vaker bewezen.’
Trappers koekje
Bart is als ondernemer goed zichtbaar in de regio; hij sponsort clubs en evenementen en is met zijn foodtruck aanwezig op beurzen. Bart verzorgt bijvoorbeeld ook de Tilburg Trappers met een klein, wit (eier)koekje: ‘Laten we hopen dat ze heel groot worden en de ‘witte koek’ daarvan profiteert!’