Blog Brandmerk Reclame: Wat komt er bij SEO-diensten kijken?

Aan de ene kant wil je online zo snel mogelijk gevonden worden door potentiële klanten en aan de andere kant wil Google bezoekers het beste resultaat bieden op basis van een zoekterm. Om snel in beeld te komen is het dus belangrijk om aan zoekmachineoptimalisatie, ook wel Search Engine Optimization (SEO), te doen. Relevantie, gebruiksvriendelijkheid en populariteit spelen hierbij een cruciale rol.


Di 16 Jun 2020

Google rankt een websitepagina hoog als deze naadloos aansluit op een zoekvraag (zoekterm). Elke goed ingerichte pagina op je website is een kans om in Google gevonden te worden. De pagina’s ‘Home’, je ‘diensten- of product’ pagina’s en de ‘Over’ pagina zijn grote kanshebbers, omdat daar aardig wat content opkomt. Op een contactpagina kun je nou eenmaal niet zoveel tekst en foto’s kwijt.

Zoektermenonderzoek

Voordat je teksten gaat schrijven of foto’s gaat plaatsen is het van belang om een gedegen zoektermenonderzoek te doen. Hierin vind je hoeveel mensen er op bepaalde termen zoeken en hoeveel van je concurrenten deze termen al, betaald of onbetaald, gebruiken. Vervolgens is het zoeken naar de krenten in de spreekwoordelijke pap. Oftewel, waar hebben je concurrenten niet aan gedacht, maar wordt wel veel op gezocht.

Zoekterm in goed geschreven teksten en foto’s

Een goede zoekterm verwerk je vervolgens in scanbare teksten. Scanbaar wil zeggen in korte alinea’s met tussenkoppen. Dus naast het verwerken van je zoekterm in de paginatitel (Kop1) laat je hem ook terugkomen in tussenkoppen en alineateksten. Google kijkt steeds meer naar onderlinge samenhang en hecht steeds meer waarde aan goed geschreven teksten. Hij ‘kijkt’ eigenlijk steeds ‘menselijker’.

Ook verwerk je dezelfde term in fototitels (voordat je foto’s upload naar je site) en in de alt-teksten achter die foto’s. Een alt-tekst wordt voorgelezen aan blinden en/of slechtzienden en getoond als de foto niet opent. Dus zorg dat je ook beschrijft wat er op een foto staat.

Door het gebruik van zoektermen in alt-teksten komen de foto’s voor de dag in ‘Google Afbeeldingen’. Een bezoeker kan dan via een foto doorklikken naar de pagina waar de foto op staat.

Gebruiksvriendelijkheid en bijbehorende SEO-diensten

Onderlinge samenhang is ook belangrijk bij de indeling en structuur van je site. Heeft je menu voor een goed overzicht maximaal zeven items en zijn alle pagina’s logisch ingedeeld? Je bezoeker wil snel de weg kunnen vinden en niet verdwalen. Hij of zij wil het liefst in één oogopslag zien waar je site over gaat en haakt af bij een dode link of een niet logische verwijzing.

Snelheid is ook essentieel. Een bezoeker raakt geërgerd als hij of zij bij iedere klik een aantal seconden moet wachten. Belangrijk is dat je je foto’s flink verkleint voordat je ze naar je site upload. Eigen foto’s of stockfoto’s zijn veel te groot voor je website en worden in hinderlijke lagen opgebouwd.

Tegenwoordig zijn er veel caching plug-ins waarbij servers gegevens onthouden, zodat pagina’s sneller geladen kunnen worden. Ook is het slim om de revisies in je backend te verwijderen, aangezien een browser anders al je eerdere acties op een pagina nagaat alvorens hij op het eindresultaat uitkomt. Hier zijn ook plug-ins voor.

Populariteit en bijbehorende SEO-diensten

Dominerende websites als Bol.com winnen al snel van concurrenten in Google omdat ze veel relevantie bieden op specifieke onderwerpen en heel veel bezoek krijgen. Google acht de relevantie van de zoekopdracht erg hoog als veel bezoekers naar een pagina gaan en er een tijd op blijven hangen. Dan moet er wel veel te lezen en te zien zijn over het onderwerp.

Als je meer wilt domineren op internet, kun je maar beter zorgen dat je er vaak te zien bent. Oftewel, schrijf blogs die leiden naar je webpagina’s en reageer in social media op artikelen. Vooral de artikelen van dominerende sites.

Ook is link building een belangrijk onderdeel van populariteit. Als belangrijke sites in je branche met een externe link naar jou verwijzen, moet jij ook wel belangrijk zijn volgens Google. Probeer dus links naar je site te krijgen (via blogs) op dominerende sites. Interne link building is ook van belang, want elke verwijzing van een eigen pagina naar een andere pagina op je site ziet Google toch als een soort aanbeveling.

Klinkt dit interessant, neem dan contact op met Mohammed Benali.

< Alle nieuwsberichten