Maar waar moet je eigenlijk op letten als je je algemene voorwaarden opstelt? En wat doe je ermee als ze eenmaal op papier staan? In deze blog geef ik drie tips hoe je deze handige set algemene voorwaarden op de juiste manier toepast op jouw onderneming.
Tip 1: Zorg dat jouw algemene voorwaarden van toepassing zijn
Je hebt niets aan een goede set algemene voorwaarden als ze niet op de juiste manier ingezet worden. Helaas gaat dit nog vaak mis, waardoor klanten en jij geen beroep kunnen doen op deze voorwaarden. Dit kan natuurlijk vervelend uitpakken voor jouw onderneming. Belangrijk is dat je de algemene voorwaarden tijdig (voor of bij het aangaan van de overeenkomst) en uitdrukkelijk van toepassing verklaart. Verklaar je de voorwaarden pas van toepassing op de factuur, dan ben je al te laat! De overeenkomst is dan immers al gesloten. Dit probleem kun je bijvoorbeeld ondervangen door de voorwaarden mee te sturen met de offerte en in de offerte duidelijk te verwijzen naar de toepasselijkheid van jouw algemene voorwaarden.