Een kwaliteitsbericht bevat waarde Even een bericht plaatsen lijkt simpel, maar dat is het niet. Welk doel wil je bereiken, maak keuzes in beeldmateriaal en focus je op de inhoud van je tekst. Richt je in je berichten, je content, niet tot de hele wereld, maar specifiek tot je netwerk. Mensen zijn jou om een reden gaan volgen/connecten. De focus op jouw connecties is dus enorm belangrijk. Heb je dat duidelijk, dan raak jij je lezer.
Sociaal zijn en reageren
LinkedIn is een social media kanaal met een ‘zakelijke inslag’. Ben dus zéker sociaal op dit platform. Ben helpend, reageer terug, en vertel een verhaal dat zinnig is. Mensen zijn dol op verhalen, mensen zijn van nature nieuwsgierig, nieuwsgierig naar kennis, oplossingen en een kijkje achter de schermen. Ben in je berichten menselijk, reageer echt terug, dat doen we in ons offline leven ook.
Documenten die je toevoegt
LinkedIn wil dat gebruikers binnen het platform blijven om advertenties te tonen (o.a. het verdienmodel van LinkedIn). Daarentegen geeft LinkedIn de mogelijkheid om documenten/artikelen te plaatsen. Zie dit als een blogfunctie waarmee je je connecties binnen het platform houdt en zo toch meer over je bedrijf, jezelf en je kennis vertelt. Een link plaatsen in je bericht waarmee je lezers van het platform wegstuurt, werkt dus nadelig voor je zichtbaarheid.
Laat je bedrijf zien door de ogen van
Laat je bedrijf zien door de ogen van je medewerkers. Moeite met het vinden van personeel? Geef je bedrijf een gezicht op LinkedIn! Laat je medewerkers vertellen op video waarom het zo leuk is om daar te werken. Maak er een wekelijks item van door de heftruckchauffeur aan het woord te laten, de vakkenvuller, de ICT’er, de kok, de programmeur, de metselaar, etc. Een platte advertentie plaatsen, het werkt niet, steek het echt anders in!
Veel connecties wel of niet belangrijk?
Connecties op LinkedIn zijn geen postzegels die je verzamelt. Het kan soms beter zijn om minder connecties te hebben waarmee je de echte interactie aangaat, dan een overvloed aan connecties waarmee je niet oprecht sociaal bent. Een kleiner netwerk kan daardoor zelfs geweldig grote zichtbaarheid genereren.
Wil je meer weten over de inzet van social media, lees verder in de blogs van Social Monday. Daar vertel ik je o.a. meer over de inzet van hashtags op LinkedIn.