Blog Mohammed Benali van Brandmerk Reclame: RGB vs CMYK

Wist je dat de kleuren van je website een andere samenstelling hebben dan bijvoorbeeld je drukwerk? Dat komt omdat je website is opgebouwd door middel van het RGB-kleurenmodel terwijl je drukwerk het CMYK-kleurenmodel of PMS-kleurenmodel verlangt.


Do 22 Aug 2019

Het is daarom essentieel om de goede kleuren te kiezen voor je huisstijl zodat al je bedrijfsuitingen de goede kleuren bevatten met zo min mogelijk tot geen kleurverschil.

RGB-kleuren
RGB staat voor Rood, Groen en Blauw. Wanneer je deze kleuren over elkaar heen legt, maken ze samen de kleur wit. De hoeveelheid wit bepaalt de kleur van lichte naar donkere kleuren. RGB-kleuren worden gebruikt op apparaten die licht geven. Denk daarbij aan computermonitoren, beamers en televisieschermen. En dus ook websites, apps en tv-reclames wanneer je het over de huisstijl van je bedrijf hebt.

CMYK-kleuren
CMYK staat voor Cyaan, Magenta en Yellow (geel). Deze kleuren samen opgeteld maken de kleur donkergrijs/donkerbruin. Daarom is er ook een vierde drukkleur bijgevoegd, namelijk zwart. Dat is waar de K in CMYK voor staat (met de K van Key (zwart), om verwarring met de B van Blue te voorkomen). Als je regelmatig wat printwerk doet, komen deze kleuren je bekend voor en worden dus gebruikt bij allerlei soorten drukwerk zoals flyers, folders, visitekaartjes en meer.

Wat is nu het verschil?
Het grootste verschil zit in het kleurbereik. Je hebt vast weleens iets geprint waarbij je opmerkt dat het op je velletje papier donkerder uitvalt dan op je beeldscherm. Dat kan twee verschillende redenen hebben. Ofwel je huisprinter is niet goed genoeg om deze kleuren accuraat uit te printen, ofwel omdat je felle kleuren in RGB zijn opgemaakt en de printer deze zelf moet converteren naar - over het algemeen donkerdere - CMYK-kleuren. Het kleurbereik van het RGB-kleurenmodel is namelijk breder dan het CMYK-kleurenmodel waardoor CMYK niet elke RGB-kleur direct kan overnemen.

Advies
Als je je huisstijl op zowel beeldscherm als drukwerk zoveel mogelijk in dezelfde kleuren wil zien, maak dan je logo in CMYK-kleuren. Je hebt misschien wat minder keuze in kleuren, maar het is veel makkelijker om van CMYK naar RGB te gaan dan andersom. In sommige gevallen geeft het een duidelijk kleurverschil wanneer je huisstijl is gebaseerd op felle RGB-kleuren omdat het kleurbereik van CMYK nu eenmaal niet zover reikt. Brandmerk Reclame maakt daarom je logo in CMYK-kleuren en kan daardoor RGB-kleuren aanleveren met een miniem verschil voor bijvoorbeeld je website zodat al je uitingen nagenoeg geen kleurverschil zal hebben.

< Alle nieuwsberichten