Blog Paulette Kreté: Bullshit Bingo? Of een Online Basis?

Internet marketing lijkt ingewikkeld door het woordgebruik. Dat woordgebruik, de Bullshit Bingo, houdt niet op. Ik leg uit waarom dat dat gebeurt. Toch is er, ondanks alle veranderingen, een basismodel voor online marketing ontstaan. Een handige en essentiële leidraad voor de 45+ ondernemer.


Do 28 Feb 2019

Vanmorgen sprak ik een 'oudere' startup bij een Open Coffee netwerkbijeenkomst in Den Bosch. Ze was blijkbaar nog bezig met een training om voor zichzelf te beginnen. Ze had begrepen dat ze bezig moest zijn met retargeting. Ik dacht: 'What the f..k? Dat is iets voor gevorderden!' Mijn verantwoorde reactie: 'Daar moet je nog helemaal niet mee bezig zijn. Zorg dat je de basis van de online marketing begrijpt en toepast. De rest komt later.'

Vakjargon waar je hoorndol van wordt
Zo' n begrip als 'retargetten' wordt gebruikt door professionele marketeers. Professionele internetmarketeers ontwikkelen vanzelfsprekend een vakjargon. In ieder vakgebied gebeurt dat. Online marketing is een jong werkveld. Dat maakt het extra lastig. Het werkveld is voortdurend aan verandering onderhevig. Dus ook het vakjargon verandert mee. De marketeers hebben daar zelf net zo goed last van. Een jonge marketeer Jacco Faaij, heeft hier onlangs een blog over geschreven. De Marketing Bullshit Bingo: speel jij mee?.  Verhelderend! Jacco vraagt zich terecht af: Slaat de marketing niet een beetje door met al die marketing-bullshitwoorden?

Door de marketing-bullshitwoorden lijkt online marketing moeilijk en mysterieus. Alsof de marketing via internet onnodig ingewikkeld gemaakt wordt. Hebben wij daar als 45+ ondernemers meer last van dan anderen? Denken we dat we achterlopen? Dat we niet snappen hoe internetmarketing in elkaar zit?

Iedereen doet maar wat
De realiteit is dat niemand precies weet hoe internetmarketing werkt. Internet is nog jong (25 jaar) en de online marketing is nog jonger. Het internet is voortdurend in beweging en de online marketing dus ook. De jonge marketeer, Aramik Garabidian, benoemt het in zijn blog 70 lessen uit 2018. Les 43: online ondernemen staat nog in kinderschoenen. Niemand weet nog hoe het hoort en iedereen doet maar wat. De kunst om maar te doen en te ontdekken wat werkt.

Verandering is de enige constante
Die ontwikkeling houdt niet meer op. Maar ook online ondernemen en online marketing zal de kinderschoenen ontgroeien en volwassen worden. Met je handen in je haar gaan zitten? Dat is niet nodig want er is houvast. Er ontstaan namelijk online marketing basismodellen. Je vindt legio varianten daarvan op het internet.

Het online marketing basismodel
Denken vanuit modellen maakt het leven veel aangenamer en vooral overzichtelijker. Dat geldt zeker voor online marketing. Dit heldere Basismodel hanteren we bij Online Marketing 45Plus:

6 domeinen die je online marketing vormen:

  1. Een website die voor jou werkt
  2. Vindbaarheid op internet door Google met juiste zoekwoorden
  3. Zichtbaarheid door een vermelding van Google mijn bedrijf
  4. Gebruik van de juiste social media kanalen
  5. E-mailmarketing

Schrijven voor internet loopt als een rode draad door de 5 domeinen. Dat is nummer 6.

Met deze domeinen in samenhang, gaat ook jouw internetmarketing voor je werken.

We doen er niet aan mee
Bij Online Marketing 45Plus doen we niet mee aan de Bullshit Bingo. We brengen de online marketing terug naar de kern en leggen eenvoudig uit. Dat zeggen we niet alleen; we DOEN het ook.

Wil je toch weten wat retargeting is? Hier wordt het uitgelegd. En vergeet het daarna vooral snel ;-)

< Alle nieuwsberichten