B Lab is de wereldwijde organisatie die bedrijven op verzoek onderwerpt aan een nauwkeurige screening op vijf impactgebieden: werknemers, omgeving, klanten, milieu en bedrijfsvoering. Bedrijven moeten een score van minimaal 80 punten uit de maximaal haalbare 200 punten halen. Om de certificering te behalen, moeten bedrijven in hun statutaire documenten vastleggen hoe hun beslissingen invloed hebben op alle belanghebbenden. Een B Corp certificering is geen eenmalige prestatie; elke drie jaar wordt beoordeeld of je blijft voldoen aan de steeds strengere normen voor hercertificering.
First Impression voldoet met het behalen van 87,8 punten aan de strenge eisen van B Lab en mag zich nu officieel B Corp noemen. Daarmee sluit de expert op het gebied van digital signage aan in een rij van ambitieuze merken die eerder het certificaat behaalden, waaronder ook eigen klanten zoals Rituals, Fabienne Chapot, Tony’s Chocolonely en Keune.
Smart Services
Naast de focus op werkcultuur en klanttevredenheid is duurzaamheid misschien wel het grootste speerpunt geweest van First Impression. De inrichting van het Network Operations Center (NOC) en de ontwikkeling van op maat gemaakte Smart Services zijn belangrijke stappen geweest om de duurzaamheid verder te optimaliseren. Samen met deze oplossingen streeft First Impression ernaar om minimaal 80% van de serviceproblemen op afstand oplossen. Daarnaast werkt de specialist in digital signage nauw samen met hardwarepartners om tegen 2030 een volledig circulair concept te realiseren.
Certificering als inspiratie voor de gehele industrie
De B Corp certificering is geen doel op zich, maar een mijlpaal. First Impression gaat de erkenning gebruiken om klanten, leveranciers en andere ondernemers te inspireren en aan te sporen om ook verschil te gaan maken op de impactgebieden. Met name op het gebied van werknemers, bedrijfsvoering en milieu blinkt First Impression nu uit.
Uiteraard blijft First Impression zichzelf verbeteren om de score van de certificering steeds aan te scherpen. Een belangrijk onderdeel hierin is het optimaliseren van het Impact Business Model dat zich richt op de impact bij stakeholders. Zo streeft First Impression naar een maximale impact met een minimale footprint. Door gekoppelde data ook te linken naar de levenscyclus van de installaties toont First Impression aan dat hun werkwijze echt onderscheidend is.
Ron Haans, CEO en oprichter van First Impression licht toe: “We zijn niet een voor de hand liggende branche om duurzaam te zijn, maar misschien juist daarom heel erg gedreven om onszelf en anderen in onze branche beter te maken. Het behalen van het certificaat is pas het begin. We hopen echt onze stakeholders en concurrenten te inspireren om ook het beste uit zichzelf te halen. Dit kunnen we doen door nog beter samen te werken.”
Ron vervolgt: “Een belangrijke maatregel die we hebben genomen, heeft zelfs geleid tot een wijziging in onze statuten. Hierin is nu vastgelegd dat onze bedrijfsvoering altijd rekening moet houden met zowel mens als milieu.”