Social advertising is een term die wordt gebruikt om websites en applicaties te beschrijven die het maken en delen van inhoud door gebruikers vergemakkelijken. De inhoud die op sociale media wordt gedeeld, bestaat uit tekst, foto's, video's, enz., en wordt in realtime gedistribueerd in een privégemeenschap van vrienden en familie die door de gebruiker is samengesteld of in een openbare hoedanigheid, open voor -alle gebruikers. Aanvankelijk waren sociale media een plaats voor communicatie; update jouw familie over levensgebeurtenissen, houd contact of hereniging met oude vrienden of ontmoet zelfs nieuwe en sluit je aan bij online gemeenschappen. Het persoonlijke karakter van sociale media maakte de oorspronkelijke vorm individualistisch; gebruikers stelden hun profiel samen met informatie over hun leven, locaties, banen, voorkeuren en antipathieën.
Organische inhoud
Om het meeste uit organische inhoud te halen, moeten merken de gratis tools en bronnen gebruiken die beschikbaar zijn op hun gekozen platforms om: een merkprofielpagina met een profielfoto, omslagafbeelding, beschrijving, openingstijden en links naar jouw website, enz.; bedrijfsupdates in de vorm van tekst, foto's, video's of GiF's; een merkgroep of communitypagina; live video-inhoud; en meer. Het bereik dat organische inhoud krijgt, is te danken aan algoritmen voor sociale media die berichten in de feeds van gebruikers sorteren op basis van relevantie en tijdstip van publicatie. Algoritmen bepalen hoe waarschijnlijk het is dat een gebruiker jouw inhoud wil zie ; categorieën, eerdere interacties met jouw merk en ‘#’ gebruikte tags spelen allemaal een rol in welke organische inhoud in de feed van een gebruiker terechtkomt.
Betaalde inhoud
Betaalde sociale media kunnen helpen om jouw organische inhoud te versterken of leads voor jouw bedrijf te genereren via down-the-funnel advertentiecampagnes. Veel social media marketeers hebben de impact van algoritmen op hun bereik ervaren; ondanks tienduizenden volgers, kan organische berichten vaak niet helemaal voldoen aan de verwachtingen. Betaalde sociale advertenties, of 'gesponsorde' inhoud zoals deze wordt geïdentificeerd in de feed van een gebruiker, kunnen helpen om jouw bereik te vergroten en jouw inhoud aan een breder publiek te leveren. Merken die profiteren van de realtime feedback van sociale media, luisteren naar hun volgers en reageren dienovereenkomstig. Consumenten kunnen met lof of kritiek op jouw merk reageren, hoe snel en gepast je reageert, kan van invloed zijn op jouw merkreputatie. Merken die geen gebruik maken van deze communicatielijn lijken onverschillig en zorgen ervoor dat consumenten gefrustreerd raken en merkentrouw verliezen. Online marketing zoetermeer kan je helpen om optimaal resultaten te boeken doormiddel van social media advertising.