Een dashboard geeft snel inzicht in hoe het proces verloopt, of geeft bijvoorbeeld de wachttijden van een proces weer. Als een dashboard “up and running is” krijgt hij vaak de vraag: is mijn bedrijfsvoering nu verbeterd?
Veel opgeslagen data, maar geen inzicht? Recent heeft hij bij een klant de bedrijfsvoering inzichtelijk mogen maken middels een digitaal dashboard. Er was namelijk gesignaleerd dat de organisatie veel data opslaat, maar hier nog niet op kan (bij)sturen. De kernsystemen zijn inzichtelijk gemaakt, de data is samengevoegd en staat op één plek. Daarnaast zijn er overzichten gemaakt waar data met elkaar vergeleken wordt. Ook passen ze rekenregels toe waardoor de handmatige werkzaamheden uit de organisatie verdwijnen.
Samen met de klant hebben we gekeken naar de belangrijkste stap: het gebruik van het dashboard. Ze hebben meerdere interne processen met elkaar vergeleken en gekeken naar het contrast met andere vestigingen. Zo ontdekte ze dat er geen duidelijk proces was voor het inkoopproces en iedereen een eigen werkwijze hanteerde. Hoe pak je deze eigenaardigheden aan?
Innoveren van aanpak
Natuurlijk kan hij je niet alle ins en outs van de verdere aanpak bij deze klant vertellen. Wel gaat hij je een stappenplan aanreiken om aan de slag te gaan met de inzichten vanuit een dergelijk dashboard die je binnen je bedrijf kunt realiseren. Deze stappen gaan je helpen om de inzichten van je dashboard om te zetten naar acties en verbeteringen voor jouw organisatie.
Lees hier verder voor meer informatie.