Blog Thoughtline Europe: Hoe zet je innovatiestrategieën optimaal in?

Groeien door middel van innovatie is voor de meeste bedrijven niet een keuze, maar een must. Innovatie is een duurzame manier om de groei van je bedrijf te stimuleren. Dit betekent niet dat het een makkelijk kunstje is.


Di 6 Feb 2018

Innoveren is vaak lastig, omdat verreweg de meeste tijd gaat naar het draaiende houden van de bestaande operatie. Bovendien kunnen de grootte van het bedrijf en bureaucratie de pogingen tot innovatie in de weg staan. Startups staan bekend om hun innovatieve karakter, maar ook voor hen is het een uitdaging om te blijven innoveren. Dat blijkt wel uit het aantal startups dat het eerste jaar niet overleeft. Voor managers kunnen innovatiestrategieën praktische handvatten geven om de groei van een bedrijf aan te wakkeren of te ondersteunen. Om overzicht te krijgen in de vele strategieën die voor handen zijn, delen we ze op in vier varianten, namelijk: acquisitie, partnerschap, R&D en human capital. In dit blog geven we je uitleg over de verschillende innovatiestrategieën. Zodat jij gemakkelijk een keuze kan maken welke het beste bij je past.

Innovatiestrategieën met een extern karakter
Innoveren door middel van acquisities is een beproefde aanpak. Met name de grotere bedrijven zetten deze strategie in. Dit betekent eigenlijk dat jij, als grotere partij, een kleiner bedrijf overneemt. En daarmee ook de innoverende eigenschappen van dat bedrijf. Maar dat gaat niet zomaar: het is echt een uitdaging om het innoverende karakter van de overgenomen partij te bewaren en te implementeren in jouw bedrijf. Want hoe combineer je dit met het vaak meer traditionele bestuur van het moederbedrijf? Heb je misschien een nieuwe organisatievorm nodig waarin beide partijen optimaal kunnen functioneren? Aan de andere kant heeft het overnemen van startups het extra voordeel dat de potentiële concurrentie onschadelijk wordt gemaakt.
Strategisch partnerschap is de tweede strategie waarvoor je kunt kiezen om met behulp van externe middelen te innoveren. Als het je lukt om de juiste partners te selecteren, is dit een goede manier om snel te innoveren met bovendien een gespreid risico. Het is van groot belang dat je als bedrijf uitblinkt in het managen van  partnerschappen. Het is geen vanzelfsprekendheid dat beide partijen gelijk gestemd zijn. Integendeel: dit is de grootste uitdaging binnen strategische allianties.

Innovatiestrategieën met een intern karakter
Naast externe strategieën is het ook mogelijk om door middel van interne methoden in te zetten op innovatie. Ten eerste kan dit door te investeren in onderzoek en ontwikkeling (R&D). Hoewel de risico’s volledig voor het bedrijf zelf zijn, zijn de opbrengsten dit ook. Vaardigheden worden geïnternaliseerd. Deze strategie vergt een langetermijnvisie, want de tijdshorizon voor het zelf ontwikkelen van innovaties is langer.
Datzelfde geldt voor de tweede interne strategie, het innoveren vanuit hoogwaardig human capital. Dit human capital kan zowel bestaan uit huidige medewerkers als externe A-spelers. Deze strategie is het lastigste voor concurrenten om te kopiëren en zorgt dat je controle behoudt op het intellectuele eigendom. Het identificeren en aantrekken van menselijk kapitaal kan lastig zijn, maar ook het vasthouden hiervan moet niet worden onderschat. Een goed uitgekiend HRM beleid is een vereiste voor het succesvol toepassen van deze strategie.

Zorg bij het combineren van innovatiestrategieën voor synergie
Het is prettig om de innovatiestrategieën keurig onderverdeeld te hebben in vier groepen. In de praktijk worden echter vaak meerdere strategieën tegelijk ingezet. Slim, want in veel gevallen helpt dit om een bedrijf sneller te laten groeien. Niet alleen door het simpele feit dat op meerdere vlakken geïnnoveerd wordt, maar ook omdat sommige strategieën voor synergie zorgen en elkaar dus versterken. Het voelt misschien tegenstrijdig, maar door bijvoorbeeld zowel strategische partnerschappen aan te gaan als bedrijven over te nemen, zorg je voor een versterkt effect, met name in financieel opzicht. Wat betreft human capital is het belangrijk om personeel in huis te halen dat echt past bij jouw toekomstvisie. Je hebt een paar toppers nodig die de kar kunnen trekken als het om innovatieve ideeën gaat, de rest zorgt voor de implementatie van de innovaties.  Uiteindelijk haalt je bedrijf het meeste uit innovatie als er slim wordt gekeken naar de verschillende strategieën en de juiste combinaties hiervan. Dat innoveren maatwerk is, komt ook door de altijd veranderende omgeving van je bedrijf.

Mensen zijn de randvoorwaarde
Om te innoveren, heb je mensen nodig. Of je deze nou extern verkrijgt door bijvoorbeeld partnerships, het overnemen van start-ups of ze intern in huis haalt, je hebt ze hoe dan ook nodig. Groei is bijna onmogelijk voor een bedrijf als je hetzelfde blijft doen wat je altijd al deed. Wil je meer weten over de componenten die ervoor zorgen dat jij kan groeien met je bedrijf? Download dan ons e-book ‘De IT succes formule’ hier.

< Alle nieuwsberichten