In organisaties draait alles om samenwerken, verantwoordelijkheid nemen en… dingen neerleggen bij de daarvoor verantwoordelijke persoon. Vraag je zo’n collega iets? Dan mag je er vanuit gaan dat hij of zij het gewoon regelt.
Je hebt immers niet voor niets de juiste persoon benaderd. “Ja” is de standaardmodus. Het is het startpunt van een soepel draaiende organisatie.
Maar wat als die “Ja” ineens verdacht veel op een “Nee” begint te lijken? Als je vriendelijk vraagt om die rapportage, en je drie weken later nog steeds alleen maar excuses ontvangt? Of als je collega uit het niets een “ik denk niet dat dat bij mij hoort” in de strijd gooit?
Daar komt het tweede deel van het gezegde om de hoek kijken. “Nee kun je escaleren.” Dat betekent: geen paniek, geen woede-uitbarstingen, geen agressieve e-mails met vijf uitroeptekens. Nee, gewoon rustig de juiste route bewandelen:
Managers bestaan niet alleen om beleid te schrijven en je salarisstrook te ondertekenen. Ze zijn er ook om dingen in beweging te zetten en om ervoor te zorgen dat iedereen in de organisatie zijn verantwoordelijkheid neemt.
Escaleren is geen persoonlijke aanval, geen klikken. Het is geen sneaky poging om iemand in de problemen te brengen. Het is simpelweg zeggen: “Hé, dit moet gebeuren en het lukt niet. Wat nu?”
“Ja heb je, Nee kun je escaleren”, prima gezegde wat mij betreft.
Interessant artikel? Lees dan ook:
Hartelijke groet, Eric Bogers