René de Vos, voorzitter SOFB, is verheugd met de krachtenbundeling: “Onze organisaties werken vaak aan dezelfde onderwerpen. We hebben nu heldere afspraken gemaakt over ieders rol. Breda Marketing verzorgt de city marketing, met SOFB benutten we onze praktische slagkracht in de uitvoering. We zetten elkaars netwerken en medewerkers in om activiteiten te starten of verder te brengen. Onze ondernemers zijn zo nog nauwer betrokken bij de grote ontwikkelingen in de stad.”
Hildegard Assies, directeur Breda Marketing, onderstreept het belang van gezamenlijk optrekken: “We willen allebei hetzelfde: een groen, gastvrij en verrassend centrum. Samen positioneren we de binnenstad als ‘place to be’ voor bewoners, bezoekers, ondernemers en studenten. Een aantrekkelijke en inclusieve binnenstad die bijdraagt aan een sterke, lokale economische ontwikkeling passend bij het Verhaal van Breda.”
Delen van expertise
Beide organisaties zetten hun expertise in op diverse gebieden, waaronder het vergroenen van de binnenstad, ontwikkelen van belevingsroutes en stadsbrede programma’s, verhogen van de sfeer in de openbare ruimte en uitwisseling van kennis en data. Breda Marketing etaleert de binnenstad via campagnes en haar eigen kanalen zoals explorebreda.com. SOFB gaat de communicatie met haar ondernemers versterken via onder meer het eigen online platform Chainels.
“Samen hebben we de wens om jaarrond de beleving te versterken. In het bijzonder zien we veel potentie om een winterprogrammering te ontwikkelen. Hierbij zoeken we ook de samenwerking met onze stadspartners”, aldus Hildegard en René.
De samenwerking met partners als Gemeente Breda, VCOB en Wijkraad Stadshart/Valkenberg vormt een opmaat naar een breed binnenstadplatform waar in de toekomst meer organisaties bij kunnen aansluiten.