Slimme manieren om als lokale ondernemer personeel te werven

De krapte op de arbeidsmarkt houdt aan, ook in Noord-Brabant. Het maakt dat lokale ondernemers gedwongen worden om op zoek te gaan naar creatieve oplossingen, waarmee zij potentiële nieuwe medewerkers bereiken.


Wo 29 Jan 2025

Een voorbeeld daarvan is het opzetten van een website, specifiek gericht op het delen van vacatures. Kijk bijvoorbeeld eens naar een platform als Werken bij Archipel, waarop werkzoekenden snel een beeld krijgen van de beschikbare vacatures op dit moment. Er zijn steeds meer lokale ondernemers die zo’n website opzetten. Dat is niet de enige creatieve oplossing om personeel te werven. Ook aanpassingen aan de secundaire arbeidsvoorwaarden van de eigen organisatie kan een goed idee zijn. In dit artikel lees je er meer over. 



Meer flexibiliteit voor nieuwe medewerkers 

Een van de factoren waaraan veel werknemers waarde hechten is de mate van flexibiliteit die een werkgever hen biedt. Zo werkt Archipel met een flexibel rooster, zonder dat het ten koste gaat van een vast contract voor medewerkers. Personeel profiteert van een vaste aanstelling, waarbij op basis van de werkbehoeften van een medewerker gekeken wordt waar deze kan worden ingezet. Het contract wordt afgesloten voor 4 tot maximaal 32 uur per week. Het maakt het voor een medewerker eenvoudig om het werkrooster aan te laten sluiten bij de privésituatie. Het gezinsleven vergt mogelijk veel tijd, waardoor een flexibel rooster gewenst is. 



Budgetten voor duurzame inzetbaarheid personeel 

Niet alleen leggen werkgevers de focus op de flexibiliteit die een nieuwe medewerker geboden wordt. Ook wordt steeds meer aandacht besteed aan de budgetten voor de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan een budget waarmee medewerkers een sportabonnement af kunnen sluiten, of denk aan een budget voor een massage of soortgelijke ontspannende activiteit. De hoge werkdruk in verschillende sectoren maakt dat het risico op een langdurige uitval van personeel toeneemt. Met een budget voor de duurzame inzetbaarheid van medewerkers wordt dat risico beperkt. Neem het mee in de vacatureteksten die je online publiceert. 



Wees creatief met het bereiken van de doelgroep 

Je kent de berichten op LinkedIn vast, waarbij een recruiter een vooraf opgesteld bericht deelt met een grote groep mensen. Het bericht is weinig persoonlijk en bevat vaak niet de informatie die iemand zoekt, wanneer men een nieuwe baan overweegt. Wees creatief, wanneer je kandidaten voor openstaande vacatures een bericht stuurt. Probeer daarbij op verschillende platforms actief te zijn. Deel vacatures niet alleen op je website, maar bijvoorbeeld ook via sociale media. 

< Alle nieuwsberichten