Van een cape voor koningin Máxima door Jan Taminiau, tot de immense gordijnen voor de LocHal in Tilburg ontworpen door studio Inside Outside. Het is de enige plek ter wereld die textielkunstenaars en -ontwerpers de tijd en ruimte biedt voor experiment en dient tevens als een springplank voor jong talent.
Wethouder Berend de Vries (economie) reikte als erkenning een miniatuur social sofa uit tijdens een bezoek aan TextielLab. ‘Onder de bevlogen leiding van Hebe Verstappen is het TextielLab in 10 jaar tijd uitgegroeid tot een levend lab. Makers kunnen hier experimenteren en innoveren met nieuwe technieken en materialen. Het lab draagt bij aan en is een belangrijk onderdeel in het netwerk van vakonderwijs, makers, kennisinstellingen en bedrijfsleven. Maar ook fysiek, een mooie aanvulling in de ambities van het Museumkwartier in Tilburg. Dat is een belangrijke ontwikkeling en met de internationale bekendheid als kenniscentrum op het gebied van textiel is het terecht de Impactmaker van het kwartaal.’
Doorgaan met innoveren
Hebe Verstappen, hoofd TextielLab: ‘Wij verbinden opdrachtgevers met technici, makers en machinebouwers en bevorderen innovatie. Dat doen we allemaal vanuit Tilburg. Nu met corona is het lastig. Maar het werken in het lab gaat door. In de werkplaats hebben we maatregelen getroffen zodat hier veilig gewerkt kan worden. Voor makers die niet naar het lab kunnen komen hebben we de digitalisering van onze werkprocessen in een stroomversnelling gebracht en kunnen makers via online mogelijkheden toch textiel ontwikkelen. Afgelopen week is er zelfs een nieuwe machine gebracht. Omdat het zo’n passie is van het hele team, zoeken we gewoon naar andere mogelijkheden en zien we dat het lukt. Zo hebben we binnen twee weken een collectie mondkapjes uitgebracht met een aanstormend ontwerptalent. Door klein te blijven, met een klein team te werken, zijn we flexibel en in staat snel te reageren op wat er op dat moment nodig is.’
Impactmaker van het kwartaal
Impactmaker van het kwartaal is een initiatief van de gemeente Tilburg en Make it in Tilburg (Citymarketing Tilburg). Het staat ieder kwartaal stil bij een Tilburgse onderneming die onderscheidend is door innovatie, creativiteit en ondernemerschap. Zij zijn de ondernemers in Tilburg die impact maken, binnen en buiten de stadsgrenzen.