Tijdens het event van het Werkgeversservicepunt Noordoost-Brabant over Employer Branding op 13 juni aan het einde van de dag, werden zo’n 40 werkgevers in intieme setting bijgepraat over de dienstverlening van het WSP. Over hoe zij zelf (met hulp van het WSP) hun personeelstekort kunnen omdenken. En over Employer Branding. Want Employer Branding is hot topic in de huidige arbeidsmarkt! Omdat het niet altijd makkelijk is om als MKB-organisatie je met employer branding bezig te houden, kregen aanwezige werkgevers van keynote speaker Yves Pilet, deskundige op het gebied van Employer Branding, praktische tips en adviezen aangereikt. Wist je bijvoorbeeld dat:
- Een goede baas die oprechte aandacht heeft voor zijn werknemers, essentieel is om werknemers te behouden.
- Vertrouwen hebben in medewerkers en niet alles zelf willen doen als werkgever, maakt dat mensen met plezier bij je werken.
- De wereld veranderd zo snel door alle technologische ontwikkelingen, dat de meeste werkgevers daar totaal niet op voorbereid zijn.
- Werkgevers met zichzelf bezig zijn: ik wil deze kandidaat. In plaats van denken aan wat die kandidaat eigenlijk zou willen.
- De kunst is; kijken wat je voor die (nieuwe) werknemer kan betekenen. In plaats van zenden wat jij van hen verwacht.
Daarnaast was er aandacht voor het omdenken van personeelstekort. Niet alleen met employer branding kan een werkgever zijn personeelstekort aanpakken, ook door anders te kijken naar kandidaten, diens talenten en mogelijkheden. Zo biedt het WSP Noordoost-Brabant diverse opleidingstraject waarbij kandidaten het vak in de praktijk leren. Aangepast op het niveau van de kandidaat en op de behoefte van de werkgever. En is er de site Talentuitnoordoostbrabant.nl. Waar beschikbare kandidaten zich met een video presenteren aan werkgevers. Ook werden werkgevers meegenomen in de inclusieve arbeidsmarkt. Want dankzij de inclusieve arbeidsanalyse die het WSP Noordoost-Brabant werkgevers biedt, krijgen zij inzicht in waar zij hun eigen bedrijfsprocessen kunnen verbeteren en wat dit betekent voor hun huidige en toekomstige personeel. Namens werkgever Viggo vertelde Safae Nejari, teamleidster bij Viggo, wat de inclusieve arbeidsanalyse voor hen betekend heeft.
Het WSP Noordoost-Brabant wil de werkgevers in deze arbeidsregio laten zien dat je personele uitdagingen om kan denken en er zo voor ieder probleem een oplossing is: je kunt bijvoorbeeld werkzoekenden het vak leren zoals jij graag wilt dat ze het leren: door te leren in de praktijk. Maar ook door eens te kijken naar je interne procesessen en de mogelijkheden van je huidige personeel. En natuurlijk door je te richten op employer branding waardoor je nieuw personeel kan laten zien hoe aantrekkelijk je bent als werkgever.
Reacties van aanwezigen:
'Zo’n video (Talent uit Noordoost-Brabant) zegt zoveel meer dan alleen CV. Want ik zie nu een video van een kandidaat en denk meteen aan een openstaande functie die voor haar interessant zou zijn!' Veronique van Boxtel van Koninklijke Ahrend
'Deze mensen zijn super gemotiveerd! En daar heb je echt veel meer aan dan iemand met alleen de passende competenties!' Safae Nejari, teamleidster Viggo
'(Visuele) communicatie, daar zijn we in onze organisatie continu mee bezig, maar zelfs voor ons bood deze bijeenkomst nog nieuwe inzichten. Continu bezig blijven met veranderingen van de wereld, de nieuwe generatie Z en hoe je daarop in kan haken. Heel interessant!' Ard Kox TVE Reclameproducties
'Die website Talent uit Noordoost-Brabant; beeld zegt zoveel, daar zijn we zelf ook dagelijks mee bezig maar je merkt dus in zo’n video echt wat het betekend. Die kandidaten die je ziet, onthou je ook!' Ard Kox, TVE Reclameproducties.