Dotcombusiness: Meer dan een zak met geld

De vraag naar ICT’ers groeit veel harder dan de arbeidsmarkt aan kan; 50 procent van de landelijke vacatures blijkt lastig in te vullen. Hoe zorg je als IT-bedrijf ervoor dat mensen toch voor jouw organisatie kiezen én betrokken blijven? Niet door alleen een zak met geld te bieden, meent Dotcombusiness.


Di 8 Jan 2019

Vacatures Zwart Ligging          Artikel Rood Liggend

In de kantine van Dotcombusiness heers maandagochtend een gezellige drukte. Onder het genot van een kop koffie wordt eerst nog even het weekend doorgenomen. Bijna het voltallige team is aangeschoven voor het interview. ‘We kunnen zelf wel vertellen wat er zo leuk is aan ons bedrijf. Maar ik denk dat je dit beter kunt vragen aan de mensen die hier werken’, meent Luuk van de Berg, commercieel directeur van het Osse IT-bedrijf. Mark bijt als ‘oudste’ medewerker het spits af: ‘In 2010 ben ik begonnen aan de servicedesk; van hieruit ben ik doorgegroeid tot project engineer. Van A tot Z ben ik verantwoordelijk voor een project. Dat maakt iedere dag anders; onze werkzaamheden zijn zeer uiteenlopend.’ Dat spreekt ook Stijn aan, die na zijn stage en vervolgopleiding bij Dotcombusiness is teruggekeerd. ‘Het ene moment duik je diep in een server, het andere moment sta je op vijf meter hoogte op een hoogwerker om een wifi-verbinding aan te leggen. Daarnaast krijg je volop ruimte en kansen om jezelf verder te ontwikkelen.’

Familiare sfeer
Ruben is enthousiast over de grote variatie in opdrachtgevers; van huisartsenpraktijken en architectenbureaus tot bouwbedrijven. ‘Hoewel mijn werk grotendeels op afstand kan worden uitgevoerd, ben ik toch veel op locatie bij de klant. Dat zorgt voor een stevige en goede binding.’ Volgens mede-eigenaar Carolien Verkerk past dit binnen de bedrijfsfilosofie. ‘Je ziet, ruikt en proeft beter wat er leeft bij een klant. Veel van onze werkzaamheden, zoals een software-update, zie je aan de voorkant niet. Daarom is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Bovendien schieten mensen je dan vaker even aan met een vraag.’ Sander spreekt de familiare sfeer binnen het bedrijf aan: ‘Ik had vijf baanaanbiedingen op zak, maar ik heb bewust voor Dotcombusiness gekozen. Mijn sollicitatiegesprek verliep zeer ontspannen. Na afloop heb ik nog een hele tijd buiten staan praten met het team.’ Deze informele sfeer ervaart ook Tomas als prettig: ‘Voorheen werkte ik voor een groot internationaal bedrijf. De werkzaamheden daar waren mij te eentonig en er was sprake van een sterke hiërarchie. In deze platte organisatie voel ik me beter thuis.’

Aangepaste bus
Vanwege de groei van de organisatie is Peter onlangs aangesteld als manager: ‘Ik stuur het team aan en spring in waar nodig; zo kunnen Luuk en Carolien hun aandacht blijven richten op de klanten.’ Hoewel Dotcombusiness een technisch bedrijf is, staat de menselijke factor altijd voorop. ‘Er zijn veel bedrijven en recruiters actief die een financiële prikkel als lokker bieden. Maar dat werkt slechts tijdelijk; het draait om de juiste klik samen. We creëren uitdaging door medewerkers veel verantwoording te geven. Daarnaast bieden we technische scholing en ruimte voor de eigen ontwikkeling. Ieders talenten proberen we optimaal te benutten.’ Ook MVO speelt een  rol binnen het bedrijf. Luuk vertelt: ‘Wevoeren een maatschappelijk verantwoord personeelsbeleid. Zo is sinds een aantal jaren Jelske als administratief medewerker in dienst. Ze heeft op jonge leeftijd een hersenbloeding gehad en is eenzijdig verlamd. Er is echter veel wat zij nog wél kan; deze mogelijkheden willen we haar graag bieden.’ Tijdens het jubileumfeest van Dotcombusiness werd niet om cadeaus gevraagd, maar om een donatie voor een aangepaste bus. Dit bedrag is door Luuk en Carolien verdubbeld. Jelske is enorm blij met dit gebaar: ‘Deze bus vergroot mijn zelfstandigheid enorm.’

Plaagstootjes
De IT’ers zijn vaak in de regio op pad, maar op vrijdag wordt er het liefst op kantoor gewerkt. Niet zo gek, want dan wordt er friet gehaald en is het tijd voor ‘slappe klets’ ‘We zijn serieus wanneer het moet, maar zijn ook dol op grappen en grollen’, vertelt Jacco. Dat blijkt; de onderlinge plaagstootjes vliegen regelmatig over tafel. Jelkse geniet daarvan: ‘Ik mag dan wel - naast Carolien - de enige dame zijn en in een rolstoel zitten, maar ik ben niet van suiker gemaakt. Mijn collega’s behandelen me als ‘one of the guys’, dat vind ik alleen maar fijn.’ Mark voegt daar grappend aan toe: ‘En als we te ver gaan, rijdt ze gewoon over onze tenen heen.’ ‘Of ik zet mijn rolstoel voor de wc, dan sluit ik ze op’, zegt Jelske ad rem. Sander lacht: ‘Het is nu pas maandagochtend, kun je nagaan…’ Daar heb ik inmiddels wel een vermoeden van. Het is me deze ochtend in ieder geval duidelijk geworden: gedreven IT-talenten die houden van diversiteit, uitdaging én gezelligheid, zitten bij Dotcombusiness op de juiste plek.

Over Dotcombusiness
Dotcombusiness is een regionale kennisleverancier op het gebied van kantoorautomatisering, die zich richt op het midden- en kleinbedrijf. Het Osse bedrijf levert diverse (totaal)oplossingen: van Microsoft Office 365 en ERP tot VOIP en private cloud. De menselijke factor staat hoog in het vaandel. Dotcombusiness is dan ook altijd op zoek naar gedreven techneuten, die zowel met collega’s als klanten goed kunnen communiceren. Neem een kijkje op www.dotcombusiness.nl voor de actuele vacatures.

Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle Leukste werkgevers