BTL Lease: We laten de klant niet zomaar vallen

BTL Lease biedt transportondernemers het beste van twee werelden. Als dealer- en merkonafhankelijk leasebedrijf met een platte organisatie, kan het snel en flexibel schakelen. ‘Binnen een dag heb je alles rond.’ Als leasebedrijf van BAS Holding kan het klanten veel méér bieden dan enkel een leasecontract.


Ma 5 Nov 2018

‘We zijn geen grote bank die krediet verstrekt, maar een leasemaatschappij binnen een familiebedrijf. Een Brabants bedrijf dat al 23 jaar gespecialiseerd is in de financiering van transportmaterieel’, stelt directeur Marcel Tillemans. ‘Wat ons onderscheidt, is dat we nieuw én gebruikt materieel financieren. Klanten kunnen overigens niet alleen gebruikte trucks en trailers bij ons leasen, maar ook bestelbusjes en grondverzetmachines. Met Sale & lease back van gebruikte objecten zijn we bovendien redelijk uniek in de sector.’ 

Misvatting
‘Misschien denken transportondernemers dat ze niet bij ons hoeven aan te kloppen als ze geen truck of trailer bij ‘de BAS’ hebben gekocht. Dat beeld wil ik graag de wereld uithelpen’, stelt Marcel. ‘We mogen dan wel deel uitmaken van een holding, het belet niet dat we volledig dealer- en merkonafhankelijk zijn. Klanten zijn dus 100 procent vrij in hun keuze voor een merk, type en dealer. Natuurlijk krijgen we de meeste leads uit onze eigen organisatie, maar 25 procent van onze omzet komt inmiddels uit de financiering van objecten die niet bij de BAS zijn gekocht.’

Creatief
De kracht van BTL Lease zit volgens Marcel in snelheid en flexibiliteit. ‘Een klant die een truck heeft gezien en bij ons aanklopt, heeft zijn financiering binnen 24 uur geregeld. Omdat we geen hiërarchische organisatie zijn, kunnen we snel schakelen. We zijn ook een pure objectfinancier. We vragen onze klant niet om additionele zekerheden. Zijn trekker of oplegger vormt onze zekerheid. Een andere troef is dat we dankzij ons zusterbedrijf BAS Trucks goed het handelswaardeverloop van een truck of trailer kunnen inschatten. Daardoor kunnen we klanten een scherp aanbod doen en indien nodig kunnen we het contract of de contractvorm tussentijds aanpassen. Die expertise en flexibiliteit vind je denk ik niet zo snel bij een bank.’

Klanten steunen
‘Bij het verstrekken van krediet kijken we uiteraard naar een aantal zaken’, beaamt Marcel. ‘De vent en zijn tent, zeg maar. Met wie gaan we zee? Hoe zien de cijfers eruit? Kan hij de leasetermijnen betalen? Als we voor het eerst met iemand zaken doen, zijn we zelfs niet te beroerd om in de auto te springen en naar de klant toe te gaan. We willen toch zien met wie we een langdurige relatie aangaan. Ik wil ook graag meegevendat we een klant niet snel laten vallen. Als hij in zwaar weer zit en een termijnbetaling niet kan voldoen, gaan we het contract niet meteen opzeggen of het leaseobject terughalen. Wat we wél doen is samen met de klant bekijken hoe we het probleem kunnen oplossen. En hoe we kunnen voorkomen dat de situatie zich opnieuw voordoet.’

Terug leasen
‘We hebben verschillende leaseformules. Full service lease, Operational lease, Financial lease en Sale & lease back. Bij het afsluiten van een contract kijken we welke leasevorm het beste past bij de ondernemer en zijn transport. We proberen altijd de beste oplossing te bieden. Zo is Sale & lease back bijvoorbeeld handig als een bedrijf het wagenpark heeft gekocht en afgelost, maar op een bepaald moment extra liquiditeit nodig heeft. In dat geval kopen we het vrije wagenpark. Vervolgens kan de ondernemer het bij ons terug leasen. Ook dit kunnen we supersnel regelen.’

Global Truck Concept
‘Toen BAS startte, dacht oprichter Martin van Heertum: ‘Waarom zouden we zelf niet zorgen voor financiering wanneer iemand iets bij ons wil kopen?’ Die tweeledige dienstverlening is in de loop der jaren uitgegroeid tot een echte one-stop-shop. Inmiddels fungeert BAS Holding als hét centrale aanspreekpunt voor transportbedrijven. Ze kunnen er terecht voor werkelijk alles op het vlak van transportmaterieel en aanverwantediensten: van onderdelen en reparatie/ onderhoud tot verhuur, aankoop en financiering van gebruikte of nieuwe objecten. BTL Lease is één van de schakels van dit Global Truck Concept. Dat we na 23 jaar binnenkort onze naam gaan veranderen in BAS Lease heeft daarmee te maken. Maar al komt ‘BAS’ in onze naam, we blijven merk- en dealeronafhankelijk’, benadrukt Marcel.

Hoger niveau
‘Gestaag doorgroeien en met een gedreven club mensen kijken waar we nog verbeterslagen kunnen maken’, antwoordt Marcel op de vraag wat de ambities met BTL Lease zijn. ‘Zowel intern, door nog slimmer en efficiënter te werken, als extern door onze service aan de klant naar een nog hoger niveau te tillen. We doen het goed, maar het kan altijd beter.’

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marloes Kemps

< Alle Leukste werkgevers