De Cromvoirtse: Al het saaie werk automatiseren we, het leuke doen we zelf

Bij De Cromvoirtse gaat de ons-kent-ons-mentaliteit hand in hand met innoveren en pionieren. Niet voor niets werken Bart en Koen er samen al meer dan zestien jaar.


Di 11 Jul 2023

Alle theorieën over de ideale werkplek verbleken bij het verhaal van een ervaringsdeskundige. Neem dat van Koen Jansen, financieel manager bij De Cromvoirtse. ‘Ik kwam uit het bankwezen. Daar hadden ze allerlei regeltjes zonder dat iemand kon uitleggen waarom. Ik ben op zoek gegaan naar een functie bij een innovatief productiegerelateerd bedrijf. Dat werd De Cromvoirtse. Het is een typisch familiebedrijf zonder hiërarchie. Als ik bij mijn vorige werkgever iets wilde veranderen, dan moest ik alle bureaus langs. Hier is het: Is het een goed idee? Hebben we er wat aan? Is het antwoord op beide vragen ja, dan doen we het.’

 

Grens is slechts een lijn

Koen werkt inmiddels vijf en half jaar bij het metaalbewerkingsbedrijf. Bart van Gisbergen, hoofd verkoop, zit er alweer elf jaar. Ook hij roemt de informele werksfeer. Maar vergis je niet;die ons-kentons-mentaliteit wil niet zeggen dat er bij De Cromvoirtse geen meters worden gemaakt. Innoveren en pionieren staan hoog op de agenda. Bart: ‘We zijn altijd met nieuwe dingen en projecten bezig.’

 

Vies werk verleden tijd

De Cromvoirtse groeide in de afgelopen 41 jaar uit tot een belangrijke partner voor de Nederlandse metaalverwerkende industrie. Dat is onder meer te danken aan de vele investeringen in automatisering en robotisering. Bart: ‘Op elke afdeling maken we een automatiserings- en robotiseringsslag. Al het saaie werk proberen we eruit te halen. De specialistische en leuke taken blijven zo over. Mensen associëren de metaalbranche met vies en zwaar werk, maar dat is bij ons al lang niet meer zo. Overigens is digitalisering ook bittere noodzaak omdat wij ook te maken hebben met krapte op de arbeidsmarkt.’

 

Cultuurtraject

Enige tijd terug startte De Cromvoirtse een cultuurtraject. Koen: ‘We hebben afspraken over kwaliteit en over hoe we met elkaar omgaan. Toch gebeurt het wel eens dat producten anders worden afgeleverd dan we hebben afgesproken. Dat kan aan veel dingen liggen. Daarom leek ons goed om eens te bespreken wat onze normen en waarden zijn.’ Bart: ‘De kernwaarden hebben we opgehaald bij onze medewerkers. Als management kan je wel van alles vinden, maar het moet wel worden gedragen door onze mensen. Vernieuwing en kwaliteit zijn belangrijke waarden. Maar we vinden ook dat je naar elkaar moet luisteren en eerlijk moet zijn. De zaken waar wij voor staan, hebben we laten tekenen. Die tekeningen hangen nu overal in het bedrijf als geheugensteun. De kernwaarden gebruiken we ook om te bepalen of iemand in onze organisatie past. En andersom kan iemand bepalen of hij of zij zich hier fijn gaat voelen.’

 

Nooit meer afvinklijstjes

Koen vertelt: ‘In zogenaamde cultuurlunches bespreken we de kernwaarden. Hiervoor nodigen we bij toerbeurt alle medewerkers van beide vestigingen uit. In kleine groepjes zitten zij aan tafel met de directie en iemand van het MT. Zo houden we onze ideeën levend en maken we ze praktisch.’ De normen en waarden komen ook aan bod tijdens de functioneringsgesprekken. Daarbij zijn de afvinklijstjes afgeschaft. Bij De Cromvoirtse heten deze ontmoetingen tegenwoordig koffiegesprekken en ontwikkelgesprekken. Binnen de koffiegesprekken mag alles ter tafel komen wat op dat moment speelt. Ook privé. ‘We zijn ervan overtuigd dat privézaken ook effect hebben op je werk’, zegt Koen. ‘Daarom bieden we er ruimte voor binnen een gesprek. Het is goed om te weten dat iemand bijvoorbeeld mantelzorg verleent. Als werkgever kan je er dan ook rekening mee houden dat hij of zij eerder weg moet.’

 

Ambitie faciliteren

Binnen de ontwikkelgesprekken komt het mogelijke groeipad van de medewerker aan bod. Werknemers mogen zelf hun ambities uitspreken, maar het MT houdt de eigen talenten ook in de gaten. Als er mogelijkheden voor ontwikkeling zijn, dan biedt De Cromvoirtse een intern traject of een opleiding binnen of buiten het bedrijf. Bart: ‘Talloze mensen zijn doorgegroeid. De huidige bedrijfsleider begon als verkoper en werd daarna assistent-productieleider. Zelf ben ik ook op de verkoop begonnen. Nu maak ik als hoofd verkoop deel uit van het managementteam.’ Koen: ‘Daarbij respecteren we natuurlijk dat iedereen een eigen ambitieniveau heeft. Je móet niet doorgroeien, maar we faciliteren en coachen het wel.’ Op dit moment heeft De Cromvoirtse zes vacatures, waaronder die voor verkoper/inkoper, junior werkvoorbereider en een assistent-bedrijfsleider. Een achtergrond in de techniek is daarbij geen keiharde eis.

 

Juiste instelling

Koen: ‘Het is fijn als je technische interesse hebt, maar het gaat vooral om de juiste instelling. Durf je verantwoordelijkheid te nemen? Voel je je betrokken bij je werk en bij je collega’s?’ Bart: ‘Pas hebben we nog een oud-groenteman en een chef-kok aangenomen. Beiden hadden geen relevante kennis, maar ze hadden wel de juiste houding. Dat is het voornaamste. De rest leren we wel.’

 

TEKST RAQUEL MOURIK
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN

< Alle nieuwsberichten