CapitalatWork: Laat je niet gek maken

‘Onze basisboodschap is: laat je niet gek maken door de waan van de dag’, vertelt Jean Paul van Bavel van CapitalatWork in Breda. Zijn collega-vermogensbeheerder Steven Faber voegt daaraan toe: ‘Wij gaan niet voor de snelle winst en daarmee zijn we anders dan het gros van de beleggers. Wij beleggen in bedrijven waarin we geloven. In bedrijven die we goed kennen.’ Dat doen ze met een gezonde dosis passie, toewijding en discipline. Vijftien analisten zijn dag in dag uit bezig met het monitoren van bedrijven en het volgen van de actualiteit.


Uitgave: Jan-Feb 2017
Thema’s: Beleggen Beursgang Beurskoers

Steven gaat verder: ‘Wij kopen voor onze relaties aandelen en obligaties van stabiele bedrijven voor de lange termijn.’ Dat lijkt mij nogal spannend, voor beide partijen. Steven reageert: ‘Daar is rust en vertrouwen voor nodig.’ Jean Paul en hij hebben die rust. Schreeuwerige verhalen in de media of hevig fluctuerende beurskoersen brengen hen niet van hun stuk. Dat levert hen het vertrouwen van hun relaties op. ‘Ze weten wat wij doen en waarom we dit zo doen.’

Timeatwork
De meeste mensen die CapitalatWork inschakelen om namens hen te investeren, zijn ondernemers. ‘Echte ondernemers zijn mensen die vooral bezig zijn met het reilen en zeilen in hun bedrijf, zegt Jean Paul. ‘En niet met wat het bedrijf op dat moment precies waard is.’ Ondernemers richten zich ook op de lange termijn. Steven: ‘Dus wees realistisch in wat je verwacht. De bedrijven waar wij in beleggen, hebben een gemiddeld kasstroomrendement van 7%. De beurskoers van het bedrijf beweegt grillig, bijvoorbeeld twee jaar achter elkaar een rendement van 0% en één jaar een rendement van 20%.’ Actuele gebeurtenissen zoals de verkiezing van Donald Trump vertalen ze bij CapitalatWork altijd naar de kasstroom van bedrijven. Jean Paul: ‘De waan van de dag zoals snel stijgende en dalende beurskoersen beïnvloeden ons niet bij de waardering van bedrijven. We maken er juist gebruik van door bijvoorbeeld aandelen van goede bedrijven na een koerscorrectie goedkoop in te kopen.’

Filosofie en psychologie
Deze manier van beleggen komt voort uit een bijna filosofische overtuiging dat de echte waarde van een bedrijf uiteindelijk in de beurskoers tot uitdrukking zal komen. Steven legt uit: ‘We beleggen in bedrijven die stabiel zijn. Dat zijn dus bedrijven die kasstroom hebben. Ze verkopen iets en krijgen daar geld voor.’ Hiertoe behoren geen banken en verzekeraars, maar bierbrouwers bijvoorbeeld wel. Bedrijven met een flink eigen vermogen die een mindere winst goed op kunnen vangen. Steven: ‘En de bedrijven waarin we beleggen, moeten een hogere waarde hebben dan de instapkoers.’ Naast een filosofische, zit er ook een psychologische component aan hun werk. ‘Je moet mensen aan kunnen voelen en weten hoe je bepaalde gebeurtenissen duidt’, merkt Steven op. ‘De manier waarop wij beleggen vergt iets van mij als persoon. Je moet kunnen groeien onder het vertrouwen dat je krijgt en complexe zaken terug kunnen brengen tot een begrijpelijk verhaal. De klant moet snappen wat wij doen en het thuis na kunnen vertellen.’ Over de vraag wat hij uitdagend en leuk vindt aan zijn werk, hoeft Jean Paul niet lang na te denken. ‘Het bovenop de actualiteit zitten, spreekt mij erg aan gecombineerd met de relaties met klanten. Ik zit dicht op wat echt belangrijk is voor mensen, want geld bepaalt voor een groot deel de manier van leven.’

Koersbewegingen benutten
Hun manier van investeren vraagt soms wat extra uitleg. Steven: ‘Vooral nieuwe klanten bellen ons dan met de vraag waarom we een bepaald aandeel niet kopen of juist verkopen.’ Na een tijdje heeft zo’n nieuwe klant ervaren wat deze manier van werken hem oplevert. ‘Onze manier van beleggen moet bij je passen. Je moet ’s nachts rustig kunnen slapen.’ Ze zijn ervan overtuigd dat hun manier van beleggen uiteindelijk beter is voor de klant. ‘Dat laten onze cijfers ook zien’, bevestigt Steven. Hij legt uit dat koersbewegingen als groot risico worden gezien, terwijl je deze juist kunt benutten. ‘Niet beleggen heeft ook een risico, namelijk dat de waarde van je vermogen sluipenderwijs afneemt door inflatie en belastingen. Het langetermijneffect hiervan wordt vaak onderschat.’

Dom
Beleggen op basis van emotie en paniek in de media is het domste wat je kunt doen. Steven vergelijkt de wijze waarop hij voor klanten in aandelen belegt met het uitzetten van een strategie binnen een bedrijf. ‘Je moet dit zien als het beklimmen van een bergtop. Onderweg naar de top kom je tal van obstakels tegen, een groot rotsblok bijvoorbeeld waar je omheen of overheen moet. Als je alleen naar je voeten kijkt, zie je enkel obstakels. Dat is micromanagement en net zo onverstandig als beleggen op basis van wat kranten schrijven.’ Een wijze les. Houd die top in de gaten, je gaat er komen, mits je met geduld en vertrouwen obstakels overwint. En precies zo werken ze bij CapitalatWork.

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's