Eén vlaggenschip met daaromheen een vloot van representatieve winkels. In de nieuwe strategie van Bang & Olufsen speelt het store-in-store-concept een prominente rol. Het merk wil zich nog meer profileren als onlosmakelijk verbonden met een luxe maar betaalbare levensstijl. Meijs Wonen was voor Henri en Iris Tibosch de ideale plek om dit winkel-in-winkelconcept te realiseren. Want net als Bang & Olufsen staat de 3.000 m2 Tilburgse woonwinkel garant voor topkwaliteit en perfectie in uitvoering.
Zoektocht
‘In 2008 namen we Schouten audio en video over’, antwoordt Iris op de vraag hoe lang Henri Tibosch al in Tilburg gevestigd is. ‘Schouten bestond toen 42 jaar en verkocht meerdere merken waaronder Bang & Olufsen. Omdat de omgeving volgens ons niet representatief was voor een dergelijk topmerk, gingen we op zoek naar een geschiktere locatie. Die vonden we toen Bang & Olufsen Westpoint ermee stopte. Het was een superlocatie. Maar er was één groot probleem: het pand was zeer moeilijk bereikbaar en had geen parkeerplaatsen direct voor de deur. De zoektocht ging dus verder en bracht ons uiteindelijk bij Meijs Wonen. We kenden Bart van der Meijs. Hadden events in zijn winkel opgefleurd met onze audio en video. We zijn samen om de tafel gaan zitten. Toen ook Bang & Olufsen akkoord ging, was de kogel definitief door de kerk. Op tweede paasdag zijn we hier ingetrokken.’
Imago
Heeft deze vestiging een ander soort klanten dan die in ’s-Hertogenbosch? ‘Den Bosch is ons vlaggenschip. We ontvangen er klanten uit heel Nederland. Ze komen meestal gericht langs. Doorgaans gaat het dan ook om grotere projecten. Deze store-in-store is laagdrempelig. Bezoekers van Meijs Wonen lopen spontaan door naar onze showroom. Op die manier komt een breder publiek in aanraking met onze producten. Dat is niet alleen voor ons en ons bedrijf gunstig. Het is ook goed voor het imago van Bang & Olufsen. Want veel mensen associëren het merk toch met extreem duur. Terwijl de topkwaliteit die we bieden méér dan betaalbaar is. Je hebt al een B&O-tv vanaf 2995 euro en audio vanaf 169 euro.’
Kruisbestuiving
Ook Bart van der Meijs is blij met het store-in- store-concept. ‘We zijn complementair aan elkaar. Dit werkt hartstikke goed. Na amper twee maanden is er duidelijk sprake van kruisbestuiving. Onze respectieve producten zitten in het hogere segment. Onze klanten zijn bereid te betalen voor kwaliteit. Het is al gebeurd dat een klant van Henri een bankstel bij ons kocht.’ ‘Omgekeerd is ook het geval’, beaamt Henri. ‘De wisselwerking is sterk omdat we dezelfde visie hebben. We vinden het allebei belangrijk niet alleen aandacht te hebben voor de klant, maar ook voor hoe de producten bij de klant komen te staan. Bang & Olufsen heeft als streven ‘to become the most desirable audio brand of the world’. Wij streven naar de perfecte implementatie van Bang & Olufsen-producten. Daar hebben we onze sport van gemaakt. Het is het bestaansrecht van ons bedrijf’, zegt Henri met klem.
Menselijke maat
Kwaliteit en de perfecte implementatie van Bang & Olufsen-producten staan bij Henri Tibosch voorop. Tegelijk is de menselijke maat nooit ver weg. Dat blijkt ook tijdens dit gesprek. Een klant belt over onverwachte ontwikkelingen in zijn leven. Henri reageert uiterst begripvol. De warmte in zijn stem is oprecht. ‘Ik ben allergisch voor agressieve verkopers. Als ik een auto wil kopen, zeg ik dat ik er zelf wel op terugkom. Vijf of zes keer bellen met de vraag of ik er al uit ben, werkt dus niet. Integendeel. Het werkt juist averechts. Op dezelfde manier ga ik met mijn klanten om. Ik vertel hen wat ze willen weten. Check of het verhaal duidelijk is. En laat het initiatief verder aan hen over. Als ze eraan toe zijn, komen ze wel terug. En dat is bijna altijd het geval.’
Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Raldo Neven