Hans is de directeur van Repay HRM, een top tien speler in de markt van payrollen, salarisadministratie en hrm-dienstverlening. In dertien jaar tijd groeide zijn bedrijf uit naar negen vestigingen in heel Nederland en zijn er drie franchisenemers. Bob is er één van, zijn Repay houdt kantoor in Tilburg, maar bestrijkt een groot gebied. Van Tilburg, tot Valkenswaard tot Cuijk en alles daaromheen en tussenin.
Heel serieus
Hans: ‘Voor organisaties en bedrijven is het een voordeel om mensen via payroll aan te nemen. De ondernemer werft en selecteert zelf zijn personeel en doordat ze bij ons op de loonlijst staan, loopt hij geen risico’s mocht iemand onverhoopt ziek worden of bij een arbeidsconfl ict. Wij zijn de werkgever. En we nemen onze verantwoordelijkheid daarin heel serieus. We begeleiden alle werknemers met onze speciale hr-dienstverlening, ook op het gebied van verzuim en mobiliteit. We begeleiden van werk naar werk bijvoorbeeld. Voor onze opdrachtgevers betekent dat dat ze zich niet druk hoeven te maken over de continue wijzigingen in de wet- en regelgeving op het gebied van arbeid. We houden alle ontwikkelingen in de gaten en anticiperen daar voortdurend op. We maken eigenlijk van een last een kans.’
Koppelen
Het hoofdkantoor van Repay HRM verhuisde onlangs van Gilze naar de Sportweg in Tilburg. Hans: ‘We groeiden uit ons jasje en konden in Gilze geen passende locatie vinden. In Tilburg wel. Onze mensen die al vanuit ons extra kantoor bij de Westpoint in Tilburg werkten, zitten nu ook aan de Sportweg. De komende tien jaar willen we een compleet landelijke dekking gerealiseerd hebben. En we kijken verder wat er nog meer aan dienstverlening bij ons product past. Hoe dan ook blijven we goed voor al onze payrollers zorgen, net als voor onze opdrachtgevers. We zetten dit jaar nog steviger in op verzuimbegeleiding. En we gaan de uitstroom van medewerkers en de vraag van opdrachtgevers beter koppelen. Zeker in deze aantrekkende arbeidsmarkt. Het is zonde als we de groep mensen die uit dienst gaat, uit het oog verliezen. Er zit zoveel talent, we moeten ervoor zorgen dat dat bij de juiste bedrijven terechtkomt.’
Flexibel
Hans: ‘Flexibilisering is niet meer weg te denken, ook niet nu de werkloosheid laag is. Onze payrollactiviteiten blijven groeien en we moeten alles zo goed mogelijk faciliteren. Digitaal en met mensenwerk. Je moet elkaar kennen, zien, dichtbij zijn. Daarom werken we regionaal. We zijn een professionele werkgever voor de payrollers en een professionele partner voor onze opdrachtgevers. Een vast contract voor het leven is niet meer van deze tijd, de jeugd is al helemaal gewend aan de flexibiliteit. En dat vinden ze ook prima.’
Beu
Met de komst van het hoofdkantoor van Repay HRM naar Tilburg, bevinden zich er nu twee kantoren van Repay HRM in Tilburg, zowel het hoofdkantoor als het franchisekantoor van Bob. Bob is franchisenemer van Repay. De geboren ondernemer had nooit gedacht dat hij in deze business terecht zou komen. Vijfentwintig jaar geleden begon hij als garderobemedewerker in de Tilburgse disco The Talk. Eerst jassen aannemen, later stond hij achter de bar. Samen met een partner nam hij The Talk over. Achttien jaar stond hij aan het roer. Bob: ‘Eigenlijk was ik me toen niet zo bewust van het ondernemerschap. We deden wat we leuk vonden. Na The Talk heb ik nog een strandpaviljoen in Best gehad. Ook leuk, maar op een gegeven moment was ik de horeca beu. Je wordt ouder, je bent altijd aan het werk als anderen vrij zijn. Ik kwam Hans tegen en we raakten aan de praat over het franchisenemerschap. Het leek me maar droge kost, dat payrollen. Tot ik begreep dat er een goede parallel is met de horeca. Je hebt één op één contact, je ontzorgt mensen, je legt ze in de watten.’
Rozengeur
Bob: ‘Ik had de kans om alle omzet in mijn gebied over te nemen, maar dat heb ik bewust niet gedaan. Ik wilde dat klanten heel bewust voor mij kozen. Dus ik ben met nul begonnen. Het eerste half jaar heb ik gevoelsmatig best in de rats gezeten, maar toen kon ik langzaam gaan oogsten wat ik had gezaaid in die tijd. Het is fantastisch om bij bedrijven een kijkje in de keuken te nemen. Om de ondernemers te leren kennen. Soms zit ik bij een bakker op een kratje in het magazijn om daarna in een mooi kantoor bij drie hr-dames aan te schuiven. Ondernemen is niet altijd rozengeur en maneschijn, dat weet ik en dat weten de mensen bij wie ik in het bedrijf kom. Dat geeft een klik. Ik heb nooit een minuut spijt gehad van deze stap.’
Tekst: Jenneke de Roij
Fotografie: Kees Bennema