De zomer nadert en Nederland raakt steeds verder uit de lockdown. De maatregelen worden versoepeld; het wordt weer drukker op kantoor en op de weg. Ook gaan de internationale grenzen weer open voor het handelsverkeer. We zijn benieuwd hoe het ondernemers uit verschillende branches vergaat. Diverse ondernemers uit de Brabantse bouw, E-commerce en maakindustrie delen hun ervaringen en tips.
Niets te klagen
Stefan van Strien, eigenaar van Strikolith, geeft aan dat hij de afgelopen periode weinig te klagen heeft. ‘Omzet-technisch draaien we zoals voorheen. De bouwsector is op korte termijn minder hard geraakt, omdat veel bouwprojecten werden doorgezet. Wel zijn er diverse renovatieprojecten uitgesteld, omdat deze huizen zijn bewoond. En een verbouwing in coronatijd is lastiger.’ De ondernemer geeft aan dat de afgelopen periode hem wel de nodige energie heeft gekost. ‘Er komt veel op je af. Van onze 50 medewerkers zijn er 15 vanuit huis gaan werken; dat moest allemaal technisch worden ingeregeld. De productie kon wel gewoon doordraaien.’ Het online vergaderen was voor de meeste buitendienstmedewerkers en klanten van Strikolith even wennen, maar ze zien daar nu de voordelen van in. Stefan: ‘Zij hebben ervaren dat besprekingen sneller en efficiënter verlopen. Voorheen kwamen we voor elke vierkante meter op locatie kijken. Veel kan er echter met video-bellen en foto’s worden afgehandeld.’ Inmiddels wordt er mondjesmaat weer op kantoor gewerkt. ‘Het is nog even puzzelen met de 1,5 meter afstand; hierdoor kunnen we niet allemaal gelijktijdig op kantoor zijn. Maar ik verwacht dat we ook na de coronaperiode meer vanuit huis blijven werken.'
Begrip voor elkaar
Hoewel het Stefan nu nog voor de wind gaat, voorspelt hij voor 2021 wel een dip. ‘Bestaande projecten worden afgerond, maar ik vermoed dat het aantal nieuwe projecten gaat afnemen.’ Hij meent dat deze periode echter slechts van korte duur is. ‘We hebben de gevolgen van de vorige crisis zo’n zeven jaar gevoeld. Nu verandert er weinig aan de vraagkant; er is nog steeds een enorm woningtekort. Ook kunnen we ons op een eventuele dip nu al voorbereiden. Daarnaast erkent de overheid tegenwoordig de bouw als een belangrijke aanjager van de Nederlandse economie. Dat werkt zeker in ons voordeel.’ Deze crisis vindt hij dan ook wezenlijk anders dan de financiële crisis. ‘Destijds liep iedereen met z’n ziel onder de arm en wees naar elkaar. Deze crisis ervaar ik anders, menselijker. Niemand kan aan deze situatie wat doen; er is meer begrip voor elkaar en bereidheid om te helpen. Je ziet de creativiteit overal opborrelen.’
Vaker meegemaakt
Voor Harry Gubbels, dga van Gubbels, dat werkzaamheden verricht op het gebied van infra en milieu, sloop en asbestsaneringen, recycling en exploitatie van grondbanken, komt de pech in drieën. ‘Vanwege de stikstofcrisis werden vorig jaar een aantal grote projecten stilgezet. Vervolgens speelde de problematiek rondom PFAS, een verzamelnaam voor chemische stoffen die in heel het land in de grond voorkomen, diverse bouwprojecten parten. Daarop volgde nog eens de coronacrisis.’ Hoewel Harry hiervan baalt, ziet hij geen reden tot paniek: ‘In ons 63-jarig bestaan hebben we vaker een crisis doorgemaakt. Halverwege de jaren ’80 hebben we geleerd om met beide benen op de grond te blijven. Oftewel: we zijn voorzichtig met grote investeringen en houden genoeg vet op de botten. Hierdoor zijn we ook de vorige crisis goed doorgekomen.’ Volgens Harry is het daarbij een voordeel dat Gubbels een familiebedrijf is. ‘We gaan voor continuïteit en de lange termijn. Er hoeft geen dividend te worden uitgekeerd.’ Ondanks dat hij een omzetverlies van zo’n 20% verwacht, blijft de ondernemer optimistisch. ‘We gaan niet mee in het prijsgevecht van vele concurrenten. Er wordt door ons bewust gekozen voor kwaliteit; dan draaien we maar wat minder omzet. Onze goede naam is belangrijker. De volgende generatie moet immers verder met het bedrijf.’
Schade beperkt
All Tape Supplies draaide een zeer goed eerste kwartaal, maar zag vanaf mei een dip in het aantal orders. ‘Onze tape-oplossingen leveren we met name aan de bouw, waardoor we niet direct werden getroffen. Ik vermoed dat de daling in orders van mei te maken had met de voorraden, die klanten eerst gingen opmaken. De hand gaat op de knip’, vertelt CEO Felipe Muñoz Mateu. Daarnaast levert het bedrijf zo’n 90% aan het buitenland. ‘Landen als Spanje en Frankrijk zijn wel een maand op slot geweest. Gelukkig hebben we een grote spreiding van het aantal landen waaraan we leveren, waardoor de schade beperkt bleef.’ Vanaf begin juni laat het bedrijf weer een lichte groei zien. ‘We merken met name dat de levertijden korter worden. Waar eerst vier of vijf weken van tevoren werd besteld, is dat nu slechts een week. Dat maakt het lastiger om op korte termijn voorspellingen te doen.’
Afzetmarkt vergroten
De grootste uitdaging ziet Felipe in de omzet weer op hetzelfde niveau te krijgen. ‘Normaal gesproken zijn mei en juni topmaanden voor ons, omdat de schilders dan weer naar buiten kunnen.’ Toch ziet de ondernemer de toekomst positief in. ‘Onze salesafdeling heeft de afgelopen periode vanuit huis gewerkt. Dit bleek zeer efficiënt te zijn. Zo vergaderen we nu online met onze Duitse en Franse collega’s; dat gaat sneller en het scheelt bovendien een hoop reistijd. Deze extra tijd werd volop benut voor research en acquisitie. Hiermee hebben we nu al minstens tien nieuwe klanten binnengehaald.’ Daarnaast ziet Felipe nog meer kansen om zijn afzetmarkt te vergroten. ‘We produceren private labels met topkwaliteit als alternatief voor A-merken. Als afnemers meer op de centen moeten letten, dan vergroot dat onze kans om bij nieuwe bedrijven onze voet tussen de deur te krijgen.’
Positieve ervaring
Ook bij Montapacking E-commerce logistics is de crisis niet onopgemerkt gebleven. ‘Doordat veel consumenten thuisbleven, zijn de online bestellingen gemiddeld gezien sterk toegenomen en dus ook de hoeveelheid orders die wij verwerken voor de ruim 900 webwinkels waarvoor wij de fulfilment verzorgen’, zegt Edwin van den Ham, eigenaar van Montapacking. De grootste uitdaging voor zijn bedrijf is om de online aankopen tijdig bij de consument te krijgen. ‘Niet eens zozeer door onze capaciteit, want door de gedecentraliseerde structuur kunnen we maximaal flexibel de toe- en afname van orderstromen beheersen, als wel binnen de gehele keten en dan met name bij de vervoerders zoals PostNL en DHL. Zij hebben in de afgelopen periode echt heel hard gewerkt om alles op tijd afgeleverd te krijgen.’ De toekomst voor de E-commerce ziet Edwin positief in. ‘Thuis op de bank winkelen en niet de deur uit hoeven om de goederen in huis afgeleverd te krijgen, is een positieve ervaring die veel consumenten hebben leren waarderen. Desondanks blijft ook de reguliere detailhandel in de winkelstraten een belangrijke functie vervullen. Sterker nog: slimme ondernemers maken gebruik van de synergie tussen on- en offline en zien hun totale omzet stijgen.’ Edwin is van mening dat er wereldwijd wel beter nagedacht moet worden over efficiëntere orderstromen. ‘Voor een bepaalde productgroep zal regionalisering daarvoor de oplossing zijn en voor andere productgroepen juist niet. Wij zien dat onze Nederlandse klanten steeds meer interesse krijgen in internationale expansie en andersom. Vandaar dat Montapacking ook vestigingen over de landsgrenzen gaat openen, zodat we hen optimaal kunnen blijven bedienen.’
Zeepdispensers en trampolines
Stan Verhoeven, mede-eigenaar van Etrias, beleefde de afgelopen maanden als een uitdagende rollercoaster. ‘Wij zijn een online keten van speciaalzaken, waaronder wintersportartikelen. Toen de coronacrisis uitbrak in maart, zaten we midden in ons sale seizoen. Maar onze skibrillen en -kleding konden we plotseling aan de straatstenen niet meer kwijt, doordat vakanties massaal werden geannuleerd. De omzet kelderde fors omlaag.’ Het bedrijf wist snel te schakelen en verlegde de koers naar de categorie Home & Living. ‘Sommigen producten vlogen razendsnel de deur uit. Normaal leveren we grotendeels aan particulieren, maar nu kregen we bijvoorbeeld ook een bestelling van een hotel voor 400 zeepdispensers. Ook de trampolines vlogen de deur uit; in mei was onze volledige jaarvoorraad al verkocht. Ouders willen hun kinderen toch thuisvermaak bieden.’ Stan ziet de toekomst in elk geval rooskleurig in. ‘Sommigen producten zijn vanwege corona extra in trek. Hierdoor hebben we een grote nieuwe klantenbase opgebouwd. Die blijven we uiteraard verleiden om vaker bij ons te bestellen.’
Extra mankracht
De grootste uitdaging voor Stan in die periode was een grote verhuizing combineren met de hectiek van de coronacrisis. ‘In januari zijn we begonnen met een grote verhuisoperatie. Maar liefst 40.000 artikelen moesten worden overgebracht naar ons nieuwe magazijn in Boxtel. Eind maart moest alles gereed zijn, maar corona gooide roet in het eten. We hebben hierdoor zes weken vertraging opgelopen.’ Daarnaast was er een grote uitdaging voor het personeel. ‘Er zijn ruim 30 mensen extra aangenomen om de drukte in het magazijn aan te kunnen. En gelukkig wilden veel medewerkers ook extra diensten draaien. Ons team bestaat veelal uit jonge mensen, die vanwege corona niet veel buitenshuis kon- den ondernemen. Daarom draaiden ze graag extra uren om zo te sparen voor het moment dat dit wel weer kon.’ Stan beseft dat hij als ondernemer in de E-commerce met een breed portfolio mazzel heeft gehad in deze crisis. ‘Ik vind het triest om te zien hoeveel hardwerkende ondernemers en werknemers in onder meer de horeca zijn getroffen. Omdat ik extra mankracht zocht, heb ik een aantal van hen gelukkig werk kunnen bieden.’
Stroomversnelling
Ook bij Max ICT liep het de afgelopen periode juist storm. ‘De E-commerce branche groeit wereldwijd al jarenlang en is door corona helemaal in een stroomversnelling gekomen. Vanwege de maatregelen om zoveel mogelijk thuis te blijven werd massaal online besteld’, aldus directeur Jeroen van Daalen. Als ICT webwinkel voor zakelijke klanten en particulieren biedt Max ICT een productaanbod, dat zeker nu extra in trek is. ‘Omdat mensen vanuit huis gingen werken, ontstond er een run op artikelen waarmee de thuiswerkplek kan worden ingericht. We kregen drie keer zoveel orders binnen dan normaal en een grotere retourstroom. Ook nu is het nog druk.’ De grote vraag zorgde voor problemen binnen de supply chain. ‘Veel producten zijn afkomstig uit China. Hierdoor was het een uitdaging om ons goed te bevoorraden. Toch is dit gelukt; ons magazijn was tot de nok toe gevuld en we moesten zeecontainers huren voor extra opslag. Alleen aan webcams is er helaas nog steeds een groot tekort.’ Ook het betaalgedrag van de klanten veranderde sterk: ‘Er wordt meer gespreid betaald of achteraf. Daarom is het belangrijk om een goed zicht te hebben op de kredietwaardigheid van je klanten. Onderhoud dan ook het contact met hen.’
Coronaproof
BXS kreeg eveneens te maken met extreme drukte. ‘We verzorgen onder meer heldere coronaschermen en moeten bijna dag en nacht werken. Ook onze reguliere werkzaamheden lopen goed door’, vertelt Joost van Boxel, eigenaar van BXS. De uitdagingen voor zijn bedrijf zijn om nu de wat grotere projecten binnen zien te halen. ‘Door de crisis zijn er verschillende on hold geplaatst en de vraag is of er een gat in onze montagecapaciteit gaat vallen. Onze werkplaatswerkzaamheden zullen naar verwachting goed door blijven lopen.’ Daarnaast ziet hij kansen om nieuwe klanten te scoren. ‘Daar waar onze concullega’s steken hebben laten vallen of failliet zijn gegaan, ontstaan nieuwe mogelijkheden. Tevens probeer ik een grote investering juist naar voren te halen, omdat we een veel grotere korting kunnen bedingen dan in economische hoogtij.’ Omdat BXS ook in België, Duitsland, Spanje en Turkije actief is, is het voor hen van belang dat de Europese industrie weer spoedig op gang komt. Wel werken we ook veel regionaal; ons bedrijf is tot nu toe aardig coronaproof gebleken.
Naam: Jeroen van Daalen
Bedrijfsnaam: Max ICT
Branche: E-commerce
Aantal medewerkers: 42
‘Ondanks dat we het extra druk hebben, investeren we juist nu in een goede relatie met onze klanten. Tegen welke problemen lopen zij aan? Waarmee kunnen we hen ondersteunen? We zijn weliswaar een internetbedrijf, maar door het persoonlijke contact maken we het verschil.’
Naam:Edwin van der Ham
Bedrijfsnaam: Montapacking logistics
Branche: E-commerce
Aantalmedewerkers: 600
Een mensenorganisatie word je niet door mooie teksten te schrijven op je website, maar door aandacht en waardering voor iedere medewerker. Deze houding wordt beloond tijdens tegenslagen. Het was dus dubbel druk in de warehouses; op zo’n moment zagen we een enorme loyaliteit en saamhorigheid bij onze medewerkers. Dit heb je als bedrijf nodig in dit soort situaties.’
Naam: Stan Verhoeven
Bedrijfsnaam: Etrias
Branche: E-commerce
Aantal medewerkers: 80
‘Adviesbureaus gaven in het verleden aan dat we meer focus moesten aanbrengen en minder spreiding in het assortiment van de webshops. Gelukkig zijn we bij onze eigen visie gebleven, waardoor ons bedrijf flexibel is. We willen niet van één branche afhankelijk zijn.’
Naam: Harry Gubbels
Bedrijfsnaam: Gubbels bedrijven
Branche: Infra en milieu, sloop en asbest- sanering, grondbank en recycling
Aantal medewerkers: 100
‘Deze crisis biedt zeker ook kansen. Er wordt nu veel meer gekeken naar de eigen regio. Want waarom zou je alles van ver halen? Zorg dat je onafhankelijk blijft en de regionale economie stimuleert. Alleen zo gaan we er met z’n allen op vooruit.’
Naam: Stefan van Strien
Bedrijfsnaam: Strikolith
Branche: Gevel-, wand- en plafondafwerkingen
Aantal medewerkers: 50
‘Blijf niet denken ‘Het komt vast wel goed’. Dat kan zeker het geval zijn, maar daar moet je zelf wel iets voor doen. Blijf denken in kansen en ga niet thuis zitten wachten tot het overwaait. En grijp waar nodig tijdig in, hoe hard dat soms ook kan zijn.’
Naam: Felipe Muñoz Mateu
Bedrijfsnaam: All Tape Supplies
Branche: Zelfklevende tape
Aantal medewerkers: 32
‘Kijk naar wat wél mogelijk is. En luister daarbij naar je omgeving; samen bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Stel dan ook vertrouwen in je collega’s die vanuit huis werken. Ik ben ontzettend trots op hoe onze medewerkers deze thuiswerktijd efficiënt hebben benut.’
Naam: Joost van Boxel
Bedrijfsnaam: BXS
Branche: Kunststof
Aantal medewerkers: 25
‘We hebben met zijn allen een aardige reset gekregen. Duurzaamheid kan wel eens als grote overwinnaar uit de bus kan komen. Daarnaast verwacht ik dat veel intercontinentaal gerichte bedrijven meerdere back-up mogelijkheden dichter in de buurt zullen gaan zoeken om hun afhankelijkheidsrisico beter te spreiden.’