Normaal gesproken vindt BOB Back to Business plaats op de eerste maandag na de zomervakantie. We hebben het nu expres iets verlaat omdat we hopen dat er in september al weer wat meer mogelijkheden zijn. Om optimaal voorbereid te zijn op alle scenario’s kwamen de partners van BOB Back to Business half juni bijeen voor de traditionele partnerlunch. Tussen de gangen door, bereid door de bevlogen koks van de Auberge, vroegen we hen wat Back to Business nu voor henzelf en hun bedrijf betekent.
BDO | Mark Lenaerts en Harold van de Ven
‘Ons werk was tijdelijk als aardappels zonder jus; het vult wel, maar smaakt niet zo lekker. Persoonlijk contact met ondernemers is wat ons werk leuk maakt. We krijgen daarbij extra energie van ondernemers die niet bij de pakken neerzitten, maar die op een creatieve manier in actie komen, zoals ondernemers in de horeca. Een ander voorbeeld is een klant die zijn goed opgeleide productiemedewerkers inzet als productontwikkelaars. We willen er juist nu zijn voor de klanten die in moeilijke tijden verkeren, ook al is dat soms nog noodgedwongen wat op afstand.’
Q-Promotions | Peter Maas
‘Online kunnen we in contact komen met potentiële klanten, maar eerst fysiek contact leggen, is volgens ons meestal beter. Toch heeft online ons nieuwe kansen opgeleverd. Nieuwe klanten kwamen direct binnen via de aanschaf van onder meer scheidingswanden en desinfectiepalen. Uit business waren we niet, maar onze business is wel veranderd; drukwerk is nu wat minder, maar preventieartikelen vliegen de deur uit. Om persoonlijk contact te houden, zijn we flink aan het bellen geweest met onze klanten. Daarnaast zijn we onder andere een online netwerkclub gestart om nieuwe bedrijven te leren kennen en ons verder voor te bereiden op de toekomst.’
Bonheur Horeca Groep | Tim Wijdemans en Nicky Foesenek
‘Na sluiting van onze tien locaties zijn we andere manieren gaan zoeken voor positieve zichtbaarheid. Dat resulteerde in acties op onder andere Moederdag en Koningsdag. Tijdens Pasen hebben we via een drive through 1700 ontbijtjes verkocht. We hebben leren omgaan met onzekerheid en geleerd dat we moeten plannen op de maatregelen die op dat moment bekend zijn. Komt er een versoepeling? Dan passen wij de boel binnen een dag aan. We kijken uit naar de 14e BOB Back to Business hier bij de Auberge. We verwachten dat het druk wordt, men wil elkaar ontmoeten en dat faciliteren we graag.’
Volvo Van Roosmalen | Dennis van Vliet en Erwin van Marwijk
‘We zijn ‘in business’ gebleven, zij het met maatregelen en anders dan anders. Creativiteit is nog belangrijker geworden. We hebben maatregelen geïmplementeerd en gecommuniceerd waardoor we klanten het vertrouwde, veilige Volvo-gevoel hebben kunnen garanderen. Uiteraard hebben we een behoorlijk omzetverlies daar mensen minder rijden en hun aankoop uitstellen. Mobiliteit zal langzaamaan weer gaan normaliseren. Nu kijken we vooral vooruit en hebben we dankzij ons actuele productgamma, zowel op het gebied van verbrandingsmotoren als op elektrificatie-gebied, meer dan voldoende handvaten voor een succesvolle tweede helft.’
Mutsaerts | Freek Verhaaf
‘De afgelopen periode was voor veel bedrijven een enorme ‘digitalisering-versneller’. Ook wij hebben alle digitale middelen benut. Het werk ging door, maar we misten de persoonlijke touch. Met klanten en collega’s onderling. Inmiddels kunnen we weer op pad om nieuwe contacten te leggen, want via de telefoon is kennismaken lastig. We verkopen geen tastbaar product, dus persoonlijk contact is belangrijk. Verder maakt de economische situatie het belang van goede verzekeringsproducten tegen een scherp tarief groter. Gelukkig zien we ook bedrijven die groeien, er wordt zeker nog geïnvesteerd. De business is dus gericht op de toekomst.’
Féju ICT Groep | Pieter de Bruijn
‘Het coronavirus zorgde voor een ongekend aantal aanvragen voor IT en telecom. We hebben op elke manier meegedacht om onze relaties optimaal te laten doorwerken, zowel thuis als op kantoor. We richten nu veel vergaderruimtes in met veelal één of meerdere grote schermen waarin mensen optimaal op afstand kunnen samenwerken. We verwachten dat het meer afstand houden en flexibel werken grotendeels zal blijven. Intern hebben we deze periode extra benut door fors te investeren in onze medewerkers door hen extra certificeringen te laten halen op het gebied van Microsoft 365 Administrator Expert en HPE Aruba Networks.’
Rabobank | Bregje Swinkels en Bas Snels
‘Als bank hebben we onze klanten tijdens deze crisis zo goed mogelijk proberen te helpen. Voor onze accountmanagers in Midden-Brabant betekende dit dat zij ruim 2000 keer een uitstel van aflossing konden verlenen en ruim 150 B-MKB-C regelingen konden aanbieden aan klanten die getroffen zijn door de crisis. Het contact met ondernemers die klant bij ons zijn, was nauw, zeker in de hard getroffen sectoren. Als organisatie werken we nog steeds zoveel mogelijk vanuit huis. De digitalisering is hiermee in een stroomversnelling geraakt; van online hypotheekgesprekken tot de mogelijkheid om als mkb’er volledig geautomatiseerd een Klein Krediet Corona regeling aan te vragen.'